Hoofddoelstelling 1: 1. Stadmaken op de Veluwe
We transformeren het BSK-gebied naar een levendig stadsmilieu met een mix aan functies. We voegen een nieuw en aantrekkelijk woon en werkgebied toe. We zetten in op meer stedelijkheid dan we in Apeldoorn gewend zijn. Maar wel stedelijkheid met Apeldoornse kwaliteit en passend bij het Apeldoornse karakter, door bijvoorbeeld groen toe te voegen, en goede openbare ruimte te maken. En door aan te sluiten op en gebruik te maken van bestaande bebouwing. Het bestaat uit drie deelgebieden die ieder met haar eigen profiel het Stadspark inkleuren.
Doelstelling: 1.1 De opgave van de Omgevingsvisie is om in het BSK-gebied de komende jaren circa 5.000 woningen toe te voegen met daarnaast ruimte voor commerciële, culturele en maatschappelijke publieksfuncties
Doelstelling: 1.2 Binnenstad waar bewoners, bezoekers en ondernemers zich welkom voelen.
Doelstelling: 1.3 De Spoorzone als lerend district
Doelstelling: 1.4. Kanaalzone, Royaal wonen, maken en beleven.
Hoofddoelstelling 2: 2. Aantrekkelijk en duurzaam woonklimaat voor iedereen in elke levensfase
De woningmarkt is oververhit. Veel mensen zijn op zoek naar een woning die past bij hun levensfase en portemonnee. Apeldoorn groeit naar meer dan 180.000 inwoners in 2040, voor wie we aantrekkelijke woonmilieus willen realiseren.
We zorgen voor heldere kaders in ons woonbeleid, zodat in programma’s en projecten gestuurd kan worden op het realiseren van de juiste woningen: in aantal, in kwaliteit en in betaalbaarheid. Daarvoor baseren we ons op ontwikkelingen in de woningmarkt en demografische ontwikkelingen. We sluiten aan bij de nationale kaders en bij de kaders van de gemeente Apeldoorn: de omgevingsvisie, de kadernota maatschappelijke ontwikkeling en de warmtetransitievisie.
Hoofddoelstelling 3: 3. De veerkrachtige Apeldoornse economie is toekomstbestendig
Apeldoorn heeft een breed economisch profiel, gedragen door het midden- en kleinbedrijf met daarnaast een aantal grote, vaak publieke, instellingen. De economie verandert snel en ingrijpend. Naast de grote verandering is er ook een kentering in denken. Het draait niet om alleen economische groei, maar ook om brede welvaart (Arbeid & Inkomen) zoals opgenomen in onze Economische Koers 2040. Bedrijven en ondernemers bereiden zich voor op de megatrends die onze economie en samenleving ingrijpend veranderen, zoals technologische vernieuwing, zorg om het milieu, vergrijzing en de versnellende verstedelijking. Ook kennen we grote opgaven op het gebied van arbeidsmarkt, energietransitie, klimaat, biodiversiteit en werklocaties.
Samen met het bedrijfsleven en onderwijs werken we aan een veerkrachtige en impactvolle economie. Om dit te bereiken bieden we de juiste voorwaarden voor ondernemend Apeldoorn om in te spelen op economische en maatschappelijk ontwikkelingen en creëren we ruimte voor bedrijvigheid, werkgelegenheid en groei. We richten ons in 2023 op de volgende speerpunten in lijn met ons Programma de Ondernemende Stad (2019):
- Om de bestaande economie en de groei van de Apeldoornse economie te faciliteren is ruimte nodig. In overeenstemming met de Omgevingsvisie bieden we deze ruimte op onze bestaande bedrijventerreinen en zetten we in op de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen (Kieveen, Ecofactorij II & Ecofactorij III/ De Kar). Prioriteit is om de huidige voorraad bedrijventerrein toekomstbestendig te maken en te houden en waar mogelijk een intensiveringsslag te realiseren. Daar zetten we vol op in met verschillende projecten. Evenals de ontwikkeling van de nieuwe terreinen Kieveen en Ecofactorij II. Door de stikstofopgave is de ontwikkeling van nieuwe terreinen in algemene zin complexer geworden. Daarom werken we aan een actualisatie van de Strategie Werklocaties (2019) tot een Programma Werklocaties dat kan meebewegen met actuele ontwikkelingen en waarmee ruimte voor ondernemen is geborgd zodat het aantal arbeidsplaatsen meegroeit met de toename van het aantal inwoners.
- We bouwen aan een inclusieve en toekomstbestendige arbeidsmarkt, toegankelijk en met gelijke kansen voor iedereen zoals beschreven in de kadernota Maatschappelijke Ontwikkeling. Met voldoende vakmensen om te voorzien in de vraag naar zorg en die uitvoering kunnen geven aan de energietransitie.
- Om een stimulans te geven aan de kansrijke thema’s veiligheid, circulaire economie en innovatie stimuleren we de groeikracht van ons midden- en kleinbedrijf, faciliteren en bevorderen we de netwerkkracht, investeren we in fysieke broedplaatsen en bieden we ruimte voor het experiment.
- We ondersteunen ondernemers die maatschappelijk betekenisvol willen zijn. Met het actieprogramma Impact Ondernemen stimuleren en faciliteren we ondernemers die zich voorbereiden op de transitie naar de Brede Welvaartseconomie, waarin naast financiële gezondheid ook duurzaamheid, circulariteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid belangrijke randvoorwaarden zijn.
Doelstelling: 3.1 Economische koers
Doelstelling: 3.2 We geven de groei van de Apeldoornse economie ruimte op bestaande plekken en breiden fors uit
Doelstelling: 3.3 Meer talent aantrekken, binden en boeien
Doelstelling: 3.4 Apeldoornse Kiemkracht verzilveren
Doelstelling: 3.5 Impactvolle economie
Indicatoren
Doelstelling: Trendanalyse
Kadernota's
Hoofddoelstelling 4: 4. De Veluwe: een vitaal landelijk gebied met robuuste natuur en landschap, duurzame landbouw en kwalitatief duurzaam recreatie en toerisme
Wij staan voor de uitdaging om de Veluwse natuur te versterken en tegelijkertijd de Veluwe ook richting toekomst vitaal en beleefbaar te houden. Door de kwaliteit van natuur en landschap, toerisme & recreatie en landbouw samen op te laten gaan. Dit doen dit samen met onze partners op de Veluwe.
Vanaf 2023 werken we, als vervolg op de aflopende programma’s Wij zijn Veluwe en Vitale Vakantieparken, onder meer via het Actieprogramma Veluwe 2023-2026 verder aan een vitaal landelijk gebied. Centraal hierin staat een gebiedsgerichte en integrale aanpak. Met het programma sluiten we aan op de opgaven in het Nationaal Programma Landelijk Gebied en het provinciale Veluwe Arrangement.
De komende jaren zetten we extra in op versterken van onze hoofdgroenstructuur (Klimaatrobuuste Groene Mal) inclusief vernattingsmaatregelen en ontwikkeling van nat bos en beleefbaarheid.
Als vervolg op de Kadernota landbouw stimuleren we de transitie naar duurzame landbouw/kringlooplandbouw, onder meer door investeringen in samenwerkingsverbanden van onderop. In Uddel zetten we in op het Living Lab Uddel Elspeet en een gebiedsproces om te komen tot een integrale gebiedsvisie Uddel.
Door inzet op bestemmingsmanagement – concreet in Veluwse ontvangstlocaties, duurzame mobiliteit en ontwikkeling van belevingsgebieden (waaronder Koninklijke Veluwe) - zorgen we samen met onze Veluwse partners voor een betere spreiding van bezoekers op de Veluwe. In tijd en in plaats. Hiermee zorgen we voor een betere balans tussen mens en natuur. We ontlasten onze kwetsbare natuur en verleiden onze bewoners en bezoekers naar minder drukke gebieden (zoals de IJsselvallei) door juist daar te investeren in beleving en een aantrekkelijk toeristisch recreatief product. Het Recreatiezoneringsplan Veluwe is hierbij een belangrijk kader.
We blijven inzetten op het vitaal houden van onze vakantieparken. Via een meer gebiedsgerichte aanpak waarbij we ook kijken naar koppelkansen met andere opgaven. Ondermijning en veiligheid hebben ook in dit kader de aandacht.
Doelstelling: 4.1 We versterken onze Veluwse natuur. Apeldoorn is de hoofdstad van de Veluwe
Doelstelling: 4.2 We werken samen aan verduurzamen van de landbouw in Apeldoorn
Doelstelling: 4.3 We werken aan excellente gastvrijheid, beleving en kwalitatief duurzaam toerisme
Doelstelling: 4.4 We zetten in op Vitale Vakantieparken
Doelstelling: 4.5 Vitaal en leefbaar Uddel 2040
Hoofddoelstelling 5: 5. De gemeente draagt via haar publiekrechtelijke rol bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn.
De gemeente draagt bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van Apeldoorn door het verlenen van vergunningen en toezicht op de realisatie. In onze rol als vergunningverlener beoordelen we initiatieven snel en goed, gaan we in gesprek van initiatiefnemers over hun plannen en gaan we niet uit van onmogelijkheden, maar zoeken we juist de kansen. Vooralsnog staat de invoering van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging per 01-01-2023 gepland. Beide hebben gevolgen voor vergunningverlening en toezicht. Op het moment dat deze wetten inwerking treden, zijn de werkprocessen hierop aangepast.