Openbare ruimte

1.3 Iedereen moet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer

Iedereen, van jong naar oud, die in Apeldoorn deelneemt aan het verkeer moet dit veilig kunnen doen. Met de fiets, lopend, met de auto of het openbaar vervoer. Om dit te bereiken zetten we in op het veilig inrichten van hoofdwegen en woongebieden. Onder andere door het aanbrengen van oversteekvoorzieningen voor langzaam verkeer. Daarnaast worden langs drukke wegen vrij liggende fietspaden aangelegd. Extra aandacht krijgen de routes naar school en de directe omgeving van scholen.

 

Indicatoren:

De effectiviteit van de prestaties wordt in beeld gebracht door de stijging in de waardering van bewoners van de verkeersveiligheid en door een daling in het aantal ongevallen.

 

Het waarderingscijfer wordt bepaald aan de hand van een tweejaarlijks onderzoek onder bewoners.

 

PRESTATIE

1.3.1 We verbeteren de verkeersveiligheid door fysieke maatregelen en door educatie

We verbeteren de verkeersveiligheid door de aanpak van onveilige verkeerssituaties, waar we  aansluiting zoeken bij het gemeentelijke onderhoudsprogramma. Ook zullen maatregelenpakketten om de verkeersveiligheid te verbeteren worden opgesteld op basis van het Verkeersveiligheidsplan dat in 2022/2023 wordt opgesteld. Tevens verbeteren we de verkeersveiligheid door middel van verkeerseducatie onder andere voor kinderen en schoolverkeersexamens.

1.3.2 We realiseren veilige fietsroutes

Langs de belangrijke schoolfietsroute naar Klarenbeek speelt al lang de wens om de veiligheid voor fietsers te vergroten. Op deze route realiseren we langs de Elsbosweg een vrijliggend fietspad. Het eerste deel is in 2021 aangelegd, het tweede deel zal worden uitgevoerd in 2022/2023.

We werken aan de opwaardering van het fietspad tussen Apeldoorn en Vaassen over de voormalige spoorlijn. Op verzoek van de raad wordt momenteel een ontwerp gemaakt voor de opwaardering van het fietspad in combinatie met onderhoud, waarbij de impact op de natuur en kosten beperkt zijn. Indien bestaande budgetten toereikend, gaan we in 2023/2024 de werkzaamheden uitvoeren.

 

 

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Verbeteren verkeersveiligheid
  • We realiseren vrijliggende fietsvoorzieningen op een deel van de Sprengenweg

Een deel van de Sprengenweg komt in aanmerking voor onderhoud, het gaat dan om het deel tussen Koning Lodewijklaan en Bartelsweg. Voor dit deel én het deel tot de Badhuisweg (ter hoogte van de spreng) bestaat al jarenlang een grote wens voor vrijliggende fietsvoorzieningen. Immers, de weg wordt gebruikt door veel fietsers (waaronder veel scholieren) die met name het gedeelte ter hoogte van de spreng als onveilig ervaren door de beperkte beschikbare ruimte, de hoeveelheid auto’s en de aanwezigheid van bussen en vrachtverkeer. Met het onderhoud zullen naar verwachting ook de vrijliggende fietsvoorzieningen gerealiseerd worden. De nadrukkelijke wens bestaat om de vrijliggende fietsvoorzieningen ook te realiseren op het gedeelte ter hoogte van de spreng en dit in één project op te pakken. Het gaat om een investering van € 1 miljoen (2023 en 2024).

 

  • Toevoegen maatregelen ter verbetering van verkeersveiligheid aan onderhoudsprojecten

In afwachting van het Strategisch Asset Management Plan (SAMP) waarin gestreefd wordt naar integrale budgetten voor onderhoud inclusief de benodigde maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren, bestaat de behoefte aan budget om verkeersveiligheidsmaatregelen toe te kunnen voegen aan onderhoudsprojecten. Het gaat om een investering van € 4 miljoen (€ 1 miljoen per jaar).

 

  • We maken Kanaal Zuid verkeersveilig

In het rapport dat Antea heeft opgesteld ‘Verkeersveiligheidsanalyse kanaalroute, analyse en oplossingsrichtingen’ (februari 2022) wordt geconcludeerd dat met een snelheid van 60 km/h de verkeersveiligheid op Kanaal Zuid het beste wordt geborgd. Hiervoor zijn maatregelen nodig om de weg als zodanig in te richten. Natuur- en stikstofonderzoek zijn nodig om de gewenste maatregelen te realiseren. Samen met provincie en gemeente Brummen worden de verkeerseffecten van alle ontwikkelingen in dit gebied in beeld gebracht en komt er duidelijkheid over de snelheden van de wegen in dit gebied en de daarbij behorende maatregelen. (zie prestatie 1.2.03)

 PM, aangezien ontwerp en kostenraming worden gemaakt.

 

 

 

Benodigd budget

De benodigde investeringsruimte bedraagt € 5 mln + PM. Als dekking voor deze kapitaallasten is een stelpost opgenomen op programma 1. Bij kredietvoorstellen aan uw raad zal deze stelpost kapitaallasten als dekking worden voorgesteld. en dekking tlv stelpost

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19