Openbare ruimte

1.2 Optimale doorstroming met fiets, auto en openbaar vervoer, waarbij zorgvuldig ruimtegebruik uitgangspunt is

Efficiënte netwerken zijn van belang om alle verplaatsingen op te vangen. Hierbij gaat het om netwerken voor wandelen, fietsen, auto’s en openbaar vervoer, overstappunten en parkeervoorzieningen.

 

Veel verplaatsingen worden te voet gemaakt. Meer dan voorheen willen we de aandacht richten op deze duurzame manier van verplaatsen, vooral in de binnenstad die de komende jaren transformeert naar een Stadspark. Het gebruik van de fiets heeft veel voordelen. Door meer ruimte aan de fiets te geven (snellere, directere routes en meer stallingscapaciteit), verbetert de bereikbaarheid op een duurzame manier. In de woonwijken krijgt de fietser en voetganger meer aandacht, te beginnen bij herinrichtingsopgaven.

 

Voor het autoverkeer gaat het om het verbeteren van de doorstroming op met name de ring en de aansluitingen op regionale en landelijke hoofdwegen. In 2022 zijn de effecten verkend van de ruimtelijke ambities op het wegennet (onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040, maart 2022). Naast investeringen in fiets, parkeren en deelmobiliteit, zijn ook aanpassingen aan de hoofdwegen, waaronder de ring, nodig om de stad bereikbaar te houden. De komende jaren gaan we deze maatregelen voorbereiden. Toepassen van slimme technieken (smart city, intelligente verkeerslichten) dragen bij aan de doorstroming. Daarnaast is een goede doorstroming van de nationale en regionale hoofdwegen van belang om Apeldoorn bereikbaar te houden. Waar mogelijk worden verbeteringen aan de hoofdwegenstructuur gecombineerd met verbeteringen in de groenstructuren.

 

Door toepassing van slimme technieken kunnen ook het openbaar vervoer en de hulpdiensten geprioriteerd worden.

 

We werken aan de transformatie van de parkeergarages in de binnenstad naar hubs en de daarvoor benodigde voorzieningen, waar van de ene naar de andere vervoerwijze kan worden overgestapt met als doel om het autonetwerk en leefmilieu minder te belasten. De binnenstad kan hierdoor ook ontwikkelen tot autoluw gebied en er ontstaat ruimte op straat om meer te vergroenen en het Stadspark verder vorm te geven. Het NS station ontwikkelt zich tot een mobiliteitsknooppunt, mede vanwege de ontwikkelingen in de spoorzone, Kanaalzone en in de binnenstad. Hier worden verkenningen naar uitgevoerd. Daarnaast verkennen we ook de mogelijkheden voor hubs aan de rand van de stad waar overslag van goederen en personen naar schone vervoermiddelen kan plaatsvinden.

 

Efficiënt ruimtegebruik heeft ook te maken met parkeerfaciliteiten voor auto en fiets. Met name in de binnenstad wordt dit geoptimaliseerd en geconcentreerd in parkeergarages en kan de vrijkomende ruimte worden aangewend voor andere functies. We zetten in op het gebruiksvriendelijk maken van parkeervoorzieningen.

 

Indicatoren:

De effectiviteit van de prestaties wordt weergegeven aan de hand van de waardering van bewoners en bedrijven van de bereikbaarheid. Na de uitvoering van de prestaties wordt een verhoging van het waarderingscijfer verwacht. Dit waarderingscijfer wordt bepaald aan de hand van tweejaarlijks onderzoek onder bewoners.

 

Idealiter is een objectieve meting van de verbetering in de doorstroming gewenst, maar deze analyses zijn complex en vragen veel investeringen.

 

PRESTATIE

1.2.01 We verbeteren de doorstroming van het noordoostelijk deel van de Ring (Laan van Zevenhuizen en Laan van Osseveld) en tussen A50 en Ring door het vergroten van de capaciteit.

De voorbereiding voor de verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen ter hoogte van de Sluisoordlaan heeft even pas op de plaats gemaakt vanwege het onderzoek naar de effecten van de ruimtelijke ambities op de hoofdwegen. Uit dit onderzoek is duidelijk geworden dat een verdubbeling van het noordoostelijke deel van de ring essentieel is om de stad bereikbaar te houden. Daarom is in deze MPB een claim opgenomen voor verdubbeling van het resterende gedeelte van de ring, namelijk de verdubbeling van de Laan van Zevenhuizen tussen Sluisoordlaan en Deventerstraat (zie nieuwe ontwikkeling). We bereiden dit project als één geheel voor in 2023.

We vergroten ook de capaciteit van Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en Laan van Zevenhuizen (zie nieuwe ontwikkeling) en ter hoogte van de aansluiting Oost Veluweweg met de A50.

De werkzaamheden aan de tunnel in de Laan van Osseveld en de verbreding van de Laan van Osseveld worden in maart 2023 afgerond.

 

1.2.02 We verminderen het doorgaand verkeer in Zevenhuizen Zuidbroek

Vanwege stikstof zijn de procedures voor de uitvoering van maatregelen om het doorgaande verkeer in de wijk Zevenhuizen Zuidbroek te verminderen, on hold gezet. In 2023 blijven we de ontwikkelingen rond stikstof volgen. Het voornemen om de maatregelen uit te voeren blijft onverminderd van kracht zoals ook in het Coalitieakkoord staat beschreven.

1.2.03 We nemen deel aan de planvorming N786

We participeren in de planvorming van de Provincie Gelderland voor de N786. Dit project maakt onderdeel uit van het multiproject Eerbeek-Loenen 2030. Aangezien de provincie om financiële redenen heeft aangegeven geen rondweg te willen realiseren om het verkeersprobleem in Loenen op te lossen, zetten we in overleg met het dorp en de provincie stevig in op maatregelen die de leefbaarheid in het dorp vergroten. Eind 2022 moet er meer duidelijkheid komen over de snelheid op de belangrijkste wegen in dit gebied, waaronder de Kanaalroute, en de maatregelen die hiervoor nodig zijn.

1.2.04 We lobbyen voor landelijke en regionale bereikbaarheid van Apeldoorn (weg en spoor)

Omdat een goede bereikbaarheid een belangrijke randvoorwaarde is voor de ambities in Apeldoorn 2040 en de overige verstedelijkingsopgaven in de Cleantech Regio, lobbyen we samen met regionale partijen voor goede weg- en spoorverbindingen: een verbetering van de bereikbaarheid van Apeldoorn over de weg (de A1 tussen Apeldoorn en Barneveld en de A50 tussen Zwolle-Apeldoorn- Arnhem) en over het spoor (versnelling en behoud trein naar Berlijn, goede verbindingen met de Randstad, directe spoorverbinding Apeldoorn- Barneveld, versnelling Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk). Het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitshubs (in het centrum van Apeldoorn, aan de rand van de stad en daarbuiten) maakt hier onderdeel van uit. Hiertoe organiseren we samen met de Cleantech Regio bijeenkomsten, maken we deel uit van landelijke, provinciale en regionale projectgroepen en initiëren we bestuurlijke en ambtelijke overleggen.

1.2.05 We maken de AGOVV velden inzetbaar voor de structurele parkeeroplossing Apeldoorn-west

In maart 2020 heeft de raad besloten om de AGOVV velden structureel in te zetten voor het overloopparkeren van Apenheul. Gewerkt wordt aan de voorbereiding en uitvoering van deze oplossing. Het college heeft in maart 2022 besloten dat voor 2022 en 2023 als tijdelijke oplossing voor het parkeren de JC Wilslaan wordt gebruikt in afwachting van de structurele oplossing.

1.2.06 We verbeteren de beschikbaarheid en toegankelijkheid van het parkeren met diverse projecten uit de Parkeervisie en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn

Gewerkt wordt aan diverse projecten uit de Parkeervisie (2019) en de Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn (2021), zoals digitalisering van parkeerproducten (waaronder bewonersvergunningen), invoering scanauto (voor digitale handhaving), proeven realtime bezetting parkeerterreinen (waaronder de parkeersensoren op het parkeerterrein Rosariumstraat), stimuleren gebruik via transferpunten/hubs, extra aanbod fietsenstallingen, innovaties in parkeergarages (met Haven Centrum als voorbeeldlocatie), maatwerk oplossingen voor parkeren in wijken. Ook onderzoeken we mogelijkheden om in de binnenstad straat-parkeren te verplaatsen naar parkeergarages, waardoor extra groen kan worden toegevoegd. Zoals in het Coalitieakkoord aangegeven, heroverwegen we de parkeernormen met als doel de ontwikkelgebieden Binnenstad, Spoorzone en Kanaalzone duurzaam te kunnen ontwikkelen en het gebruik van deelmobiliteit te stimuleren.

1.2.07 We verkennen de mogelijkheid van een directe treinverbinding en extra station

Samen met stakeholders op spoorgebied verkennen we de mogelijkheid van een directe treinverbinding tussen Barneveld en Apeldoorn, met een nieuw station Apeldoorn West. Indien dit kansrijk blijkt te zijn, zal meerjarig nader onderzoek nodig zijn (zie nieuwe ontwikkeling).

1.2.08 We vergroten de bereikbaarheid en leefbaarheid door het realiseren van slimme mobiliteitsoplossingen waaronder slimme verkeerslichten

In het kader van slimme mobiliteit (smart city) implementeren we nieuwe technieken in verkeerslichten. Het gaat hier om data over de verkeersafwikkeling die ter beschikking wordt gesteld aan weggebruikers, waardoor de doorstroming van het verkeer verbetert. Ook maken we de verkeersregelinstallaties fietsvriendelijker door onder andere bij slecht weer fietsers eerder groen te geven. De komende jaren bouwen we de resterende verkeerslichten om tot slimme verkeerslichten.

1.2.09 We verbeteren de voorzieningen om de fiets te kunnen parkeren

Naast de opening van de nieuwe bewaakte fietsenstalling in de Paslaan eind 2019, zal eind 2022 ook de bewaakte fietsenstalling aan het Marktplein in gebruik worden genomen (voormalig pand van de Rabobank). Ter ondersteuning van het fietsparkeerverbod in het voetgangersgebied, zetten we extra in op de ordening (fietsparkeervakken), communicatie, handhaving e.d.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Investeren in mobiliteit

Om Apeldoorn bereikbaar, leefbaar en verkeersveilig te houden investeren we in mobiliteit. Dit betreft: investeringen in de hoofdwegenstructuur, fietsroutes, deelmobiliteit, smart mobility maar ook verkeersveiligheid en schone mobiliteit. Dit draagt bij aan verschillende hoofddoelstellingen. Dit wordt op de onderstaande doelstellingen nader uitwerkt .

 

1.2 Stedelijke mobiliteit

1.2 ontsluitingsweg De Wellen

1.3 verbeteren verkeersveiligheid

1.4 Clean Energy Hubs

 

Benodigd budget

Benodigd budget 2023-2026: Het geschatte benodigde investeringsruimte voor stedelijke mobiliteit tot en met 2026 bedraagt € 33,15 mln. Dit bestaat uit 26,4 mln. voor stedelijke mobiliteit, 1,75 mln. voor ontsluitingsweg De Wellen, en € 5 mln. voor verkeersveiligheid. Als dekking hier is een stelpost kapitaallasten opgenomen op programma 1. Bij kredietvoorstellen aan uw raad zal deze stelpost kapitaallasten als dekking worden voorgesteld. Daarnaast zijn de volgende (exploitatie) bedragen nodig: 2023: € 435.000; 2024: € 385.000; 2025: € 335.000; 2026: € 335.000.

Ontsluitingsweg De Wellen Zuidbroek

De toename van het aantal woningen in de Wellen (onderdeel van Zuidbroek) brengt nieuwe verkeersstromen met zich mee. De ontsluitingsstructuur richting Deventerstraat moet daarvoor aangepast en uitgebreid worden. Naast de aanpassing van de ontsluiting Zevenhuizen-Zuidbroek conform het raadsbesluit van 13 oktober 2016 (zie prestatie 1.2.02) zal er een nieuwe ontsluitingsstructuur tussen de Terwoldseweg en Deventerstraat worden gerealiseerd.  

Benodigd budget

Voor de ontsluiting van Zuidbroek richting Deventerstraat is in totaal € 3,62 miljoen benodigd. Hiervan wordt een deel gefinancierd door ruimtelijk projecten in de nabije omgeving (via anterieure contracten) en de grondexploitatie Zuidbroek. Er blijft een resterend bedrag over van € 1,75 miljoen. Als dekking hier is een stelpost kapitaallasten opgenomen op programma 1. Bij kredietvoorstellen aan uw raad zal deze stelpost kapitaallasten als dekking worden voorgesteld.

Stedelijke mobiliteit

Om Apeldoorn bereikbaar en leefbaar te houden bij de realisatie van alle stedelijke ontwikkelambities zoals verwoord in de Omgevingsvisie, moet stevig ingezet worden op mobiliteitstransitie. In de studie ‘Onderzoek naar hoofdwegen en mobiliteit Apeldoorn 2040’ (Goudappel, maart 2022) zijn de maatregelen beschreven die nodig zijn om dit doel te bereiken. Het gaat dan om maatregelen op de ring, de centrumring en in de binnenstad die nodig zijn om de binnenstad en centrumring verkeersluwer te maken, maatregelen gericht op de verbetering van fietsroutes en maatregelen gericht op openbaar vervoer, parkeren en deelmobiliteit, smart mobility en schone mobiliteit. De komende 10 jaren zijn er veel investeringen nodig met name in aanpassingen van de ring, centrumring en fietsroutes. In deze MPB wordt het eerste deel van de benodigde investeringen gevraagd. Het gaat dan om de meest prioritaire maatregelen:

- Capaciteitsvergroting Laan van Zevenhuizen tussen Sluisoordlaan en Deventerstraat

- Aansluiting A50/Oost Veluweweg

- Kanaal Noord tussen Anklaarseweg en ring

- Verknoping van fietsroutes Spoorzone en Kanaalzone

- Mobipunten/hubs

- Verkeersanalyses, slimme mobiliteitsoplossingen, Maas-app

- Verkenning realisatie station Apeldoorn West

- Onderzoek ondertunneling spoor in Laan van Spitsbergen en Laan van Erica

- Gemeentebrede analyse en verbeteringen fietsverbindingen met name bij schoolroutes en -omgevingen.

Benodigd budget

De benodigde investeringsruimte wordt ingeschat op € 26,4 mln. Als dekking hier is een stelpost kapitaallasten opgenomen op programma 1. Bij kredietvoorstellen aan uw raad zal deze stelpost kapitaallasten als dekking worden voorgesteld. Daarnaast zijn de volgende (exploitatie) bedragen nodig: 2023: € 385.000; 2024: € 385.000; 2025: € 335.000; 2026: € 335.000.

Tijdelijk parkeren Apeldoorn West

In het seizoen 2023 zal nog gebruik moeten worden gemaakt van de tijdelijke parkeeroplossing op de JC Wilslaan, in afwachting van de structurele parkeeroplossing. Het betreft kosten voor verkeers- en parkeerbegeleiding.

 

Benodigd budget

Het gaat om € 600.000 voor 2023 (exploitatie).

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19