Iemand die laaggeletterd is kan problemen hebben met lezen, schrijven, rekenen of digitale vaardigheden. Het niet beheersen hiervan heeft ingrijpende gevolgen in een steeds digitaler wordende samenleving. In de hulp die we bieden pakken we deze problemen gezamenlijk aan. Om de doorlopende ontwikkeling van basisvaardigheden te borgen is de integrale samenwerking met partijen die in alle levensfasen een rol spelen cruciaal. Hierdoor kan een bijdrage geleverd worden aan het voorkomen van achterstanden en kan het preventief ingezet worden. Het vraagt een blijvende inspanning om de samenwerking te versterken, te verbreden en effectiever te laten zijn.
PRESTATIE
1.5.1 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelneemt aan een formeel educatieprogramma (Wet educatie beroepsonderwijs) ten opzichte van 2022 met 25% gestegen. |
We richten ons met de Wet Educatie Beroepsonderwijs (Web) op het voorkomen en verminderen van lage basisvaardigheden bij inwoners vanaf 18 jaar. De gevolgen van lage basisvaardigheden werken op veel levensdomeinen door. Daarom zijn alle activiteiten die we (laten) uitvoeren gekoppeld aan een of meerdere thema’s: participatie en werk, onderwijs, ouderbetrokkenheid, financiële zelfredzaamheid en gezondheid. |
1.5.2 In 2026 is het percentage laaggeletterden dat deelgenomen heeft aan een non-formeel taalaanbod ten opzichte van 2022 met 25% gestegen. |
Naast een formeel educatieprogramma in het kader van de Web ondersteunen we ook non-formeel taalaanbod dat door onze partners wordt aangeboden. Deze zijn vaker gericht op sociale cohesie en samenredzaamheid en minder op participatie, werk, onderwijs en gezondheid. Ze geven geen diploma. |
1.5.3 In 2026 is het aantal Apeldoornse werkgevers dat een scholingsaanbod gericht op basisvaardigheden organiseert voor eigen werknemers ten opzichte van 2022 met 10% gestegen. |
We richten ons bij het voorkomen en verminderen van lage basisvaardigheden op inwoners die werken. De huidige arbeidsmarkt is flexibel en er is sprake van een verandering van kansrijke sectoren die voor mensen met onvoldoende basisvaardigheden minder toegankelijk zijn. Daarom zijn alle activiteiten die we (laten) uitvoeren in het kader van de Web vindplaatsgericht en gekoppeld aan scholingsvragen op de arbeidsmarkt en bij werkgevers. |