Jeugd en onderwijs

1.2 Onderwijs en jeugdhulp verbinden.

Verzuim gaat vaak gepaard met groeiende sociaal-psychische problematiek, waardoor schoolgang en het behalen van een startkwalificatie belemmerd wordt en waarbij jeugdzorg noodzakelijk is. Daarnaast zijn er jeugdigen, die enkel met structurele begeleiding naar school kunnen. We verstevigen de relatie tussen jeugdhulp en passend onderwijs, zodanig dat signalen bij kinderen en jongeren vroegtijdig worden opgepakt en hulp kan worden geboden.

PRESTATIE

1.2.1 Wij zetten in op preventie en versterken de ondersteuningsstructuur met in 2023 specifieke aandacht voor het schoolmaatschappelijk werk.

Op alle scholen voor basis- en voortgezet onderwijs is schoolmaatschappelijk werk voor laagdrempelige ondersteuning aanwezig. In 2023 onderzoeken we hoe we schoolmaatschappelijk werk binnen het basisonderwijs kunnen versterken en doorontwikkelen en welke preventieve ondersteuning er in het voortgezet onderwijs nodig is om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen.

1.2.2 Wij zorgen ervoor dat leerplichtigen met een ondersteuningsvraag zoveel mogelijk naar school gaan en bieden maatwerkoplossingen waar nodig.

Het Speciaal basisonderwijs (SBO), Voorgezet Speciaal Onderwijs (VSO) en Speciaal Onderwijs (SO) krijgen preventieve ondersteuning van OJA (onderwijs Jeugdhulp Apeldoorn). Op SO Het Hofpark financieren we mede De Schakelklas, waar leerlingen op school begeleid worden bij het reguleren van hun emoties en gedrag. Leerplichtambtenaren en CJG voeren procesregie op de doelgroep Leerlingen in zorg, zodat zij tijdig en zorgvuldig begeleid worden bij de terugkeer naar school. Daarnaast geven we, samen met de samenwerkingsverbanden en de schoolbesturen, invulling aan de verbeteraanpak passend onderwijs.

NIEUWE ONTWIKKELING

Preventieaanpak Jeugdzorg & Onderwijs

Voorkomen is beter dan genezen. We richten onze aandacht bij de jeugd niet alleen op de individuele jeugdzorg maar ook op de bredere samenleving en betrokkenheid, oftewel preventie door middel van versterking van de sociale basis. Op deze manier voorkomen we onnodige individuele jeugdzorg en houden we het toegankelijk voor die jongeren die het echt nodig hebben. Een sterke basis draagt ook bij aan een soepelere overgang vanuit de jeugdzorg terug naar de eigen omgeving. Onderwerpen waar we ons onder andere op richten zijn:

 

1) Scheiden zonder schade

Rondom echtscheidingsproblematiek komt er een sluitende keten en een preventieve aanpak om jeugdigen hier niet de dupe van te laten zijn. We voeren onderzoek uit naar preventief aanbod rond (vecht)scheiding en bepalen op basis daarvan aan welk aanvullend aanbod behoefte is. We ramen € 50.000 in 2023 en 2024 voor het onderzoek / uitlijnen aanbod en daarnaast € 50.000,-- voor inzet van mogelijk extra activiteiten.

 

2) Borging coalitie Kansrijke start

Met het programma Kansrijke Start beoogt het ministerie ieder kind een goede start in zijn leven te geven. Het CJG en partners uit de ziekenhuis-, geboorte- en kraamzorg vormen samen de Coalitie Kansrijke Start. We willen het programma structureel een plek in de begroting geven en ramen daarvoor € 50.000,--. We gaan er daarbij vanuit dat we voor de dekking gebruik kunnen maken van een specifieke rijksbijdrage die daarvoor is aangekondigd.

 

3) Schoolmaatschappelijk werk

Schoolmaatschappelijk werk biedt scholen de mogelijkheid om een beroep te doen op deskundige begeleiding en advisering bij (het signaleren van) problemen van hun leerlingen. Schoolmaatschappelijk werk helpt om problemen op te lossen en potentiële (vaak grotere) problemen te voorkomen.  Momenteel stellen we een subsidie beschikbaar aan het onderwijs waarmee gemiddeld 3 uur per weer SMW op achterstandsscholen kan worden ingezet en 1 uur op reguliere scholen. Door toegenomen problematiek komt het echter voor dat er uren moeten verschuiven waardoor sommige scholen helemaal geen SMW hebben. Dat is zeer ongewenst, reden waarom we extra budget is opgenomen.

 

4) Uitrol van het project M@zzl

Verzuim van leerlingen is een belangrijk signaal. Kortdurend verzuim kan leiden tot schooluitval. Voor het voorkomen en terugdringen van ongeoorloofd schoolverzuim willen we de implementatie van M@ZL op alle VO-scholen in het schooljaar 2022-2023 realiseren. Dit in overeenstemming met het advies van de Rekenkamer commissie (Rapport Thuiszitters: een zorg?). M@ZL staat voor Medische Advisering van de Ziekgemelde Leerling. Met M@ZL wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen.

 

5) Brede toegankelijkheid kinderopvang / doorlopende leerlijn

Kinderen met een ondersteuningsbehoefte krijgen de juiste opvang naast school door meer voorschoolse voorzieningen, kinderopvang en een BSO+. Een deel van de kosten kunnen we dekken binnen budget Jeugdzorg c.q. het bestaande budget bijzondere bijstand. We verwachten daarbovenop een bedrag van € 100.000,-- nodig te hebben. Bijvoorbeeld voor de verruiming van de budgetten voor Sociaal Medische Indicatie en Bijzondere Bijstand zodat meer kwetsbare kinderen (tijdelijk) gebruik kunnen maken van kinderopvang.

 

6) Laaggeletterdheid

Aanpak lage basisvaardigheden is gericht op alle inwoners in Apeldoorn, van kinderen tot volwassenen. Taalontwikkeling begint immers al meteen na de geboorte. Voor inwoners zijn verschillende leefgebieden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om de doorlopende ontwikkeling van basisvaardigheden te borgen, is de integrale samenwerking met partijen die in alle levensfasen een rol spelen cruciaal. Denk hierbij aan de samenwerking met het Taalhuis en taalpunten, de Werkclub en samenwerking met Centrum Apeldoorn Werkt Mee en onze VVE-partners. Hierdoor kan een bijdrage geleverd worden aan het voorkomen van achterstanden. Het vraagt een blijvende inspanning om de samenwerking te versterken, verbreden en effectiever te laten zijn. Voor deze blijvende inspanning ramen we € 100.000,--.

 

7) Extra inzet Wie beweegt / toekomst coach

Sinds een aantal jaren adviseert Team Leerplicht thuiszitters (‘ziekte-thuiszitters’) om fysiek in beweging te komen. Fysieke beweging helpt in de aanpak van psychische en sociale problemen. Deze kinderen worden in een één-op-éénsetting gecoacht door een gediplomeerde personal coach. Leerplichtambtenaren zien steeds meer leerlingen voor wie deze aanpak positief kan werken om schooluitval te voorkomen. Daarom willen we hier extra op inzetten wat ook extra budget vergt.

 

Toekomstcoach: Een kleine groep leerlingen uit het praktijkonderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs dreigt uit te vallen. Zij hebben vaak een licht verstandelijke beperking of een chronische ziekte. Deze jongeren hebben niet het totaaloverzicht over gebeurtenissen en gevolgen daarvan op hun leven, waardoor het niet goed gaat op school en uitval dreigt. Gebrek aan inzicht en overzicht is een onderdeel van de beperking. Met ondersteuning van een toekomstcoach worden vraagstukken op alle levensgebieden in beeld gebracht en ervoor gezorgd dat er samenhangende informele en formele hulp- en zorgverlening wordt ingezet, waar dat nodig is. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor de jongere om een opleiding te volgen, stage te lopen of te werken. Dit zoveel als mogelijk vanuit de eigen regie en eigen kracht van de jongere zelf èn inzet van het netwerk in de omgeving en/of vrijwilligers. Dekking vindt nu nog plaats vanuit een rijksbijdrage (NPO-middelen) maar die is niet structureel. Overigens vindt eerst nog een evaluatie plaats op basis waarvan we bepalen of en hoe we dit een vervolg geven.

 

Benodigd budget

2023: € 750.000,-- en 2024: 750.000,--. Daarna vooralsnog pm.

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19