In 2019 en 2020 hebben we samen met Provincie Gelderland en Gelderse partners de Gelderse visie op luchtvaart opgesteld en bij het ministerie gepleit tegen de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Er moeten landelijk nog belangrijke keuzes gemaakt die het woon- en leefklimaat in Apeldoorn beïnvloeden; herziening van de luchtruimvisie en van het luchtruim en definitieve besluitvorming over de opening van Lelystad Airport. De ambitie blijft om de leefbaarheid in Apeldoorn te waarborgen. Ons doel is overlast door vliegverkeer te voorkomen. Dat geldt voor burgerluchtvaart en ook voor het vliegverkeer van en naar Luchthaven Teuge.
PRESTATIE
1.5.1 Met de Cleantech Regio ondersteunen we het onderzoek van het Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op vliegveld Teuge naar verduurzaming van de luchtvaart |
We willen een belangrijke stap zetten in de verduurzaming van de luchtvaart. Per 1 februari 2019 is het landelijk kenniscentrum Dutch Electric Aviation Centre (DEAC) op Luchthaven Teuge gestart, onder andere met subsidie van Provincie Gelderland, een initiatief van Luchthaven Teuge, de Cleantechregio en de gemeente Apeldoorn (mede namens de aandeelhoudende gemeenten van NV Luchthaven Teuge). Het innovatie- en expertise centrum is gericht op het stimuleren, faciliteren en organiseren van innovatie op het gebied van elektrisch en Hybride vliegen. |
1.5.2 We lobbyen samen met Gelderse partners en Provincie Gelderland tegen de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport over de Veluwe |
We zetten in op een grondige herziening van het luchtruim, zodat overlast van burgervliegverkeer in het algemeen en door laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport in het bijzonder wordt voorkomen. Het kabinet zal de uiteindelijke keuze over opening Lelystad Airport en de inzet van laagvliegroutes moeten maken. Het kabinet heeft laten weten een besluit over de opening van Lelystad Airport uit te stellen tot 2024. Besluitvorming over de luchtruimherziening wordt vooralsnog in het najaar van 2022 verwacht. Te zijner tijd zal blijken of onze lobby, samen met de Provincie Gelderland en buurgemeenten en van actiegroepen, tot het gewenste resultaat heeft geleid of dat aanvullende stappen nodig zijn. |
1.5.3 We monitoren vliegbewegingen en meten vliegtuiggeluid, zodat we kunnen vaststellen waar en wanneer geluidsniveaus worden overschreden. |
In 2019 hebben we zelf op een aantal plekken in de gemeente apparatuur geplaatst waarmee we (vliegtuig)geluid kunnen meten. We trekken op met de provincie Gelderland en de regiogemeenten om deze metingen een volwaardige plaats te geven in het proces om overlast tegen te gaan.
|