Veiligheid

1.1 Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid

Ons doel is het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse inwoners, bedrijven en instellingen. Dit doen we doordat de raad de veiligheidsthema’s sociale kwaliteit, jeugdcriminaliteit en individuele probleemjongeren, georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit, digitale criminaliteit en High Impact Crime evenals de strategische thema’s ‘zorg en veiligheid’ en ‘informatie en intelligence’ heeft vastgesteld. Aanvullend stelde de raad ‘discriminatie’ als rode draad opgenomen te willen zien. Begin 2021 was de tussenevaluatie van het Integrale Veiligheidsplan Apeldoorn 2019-2022 gereed en is bestuurlijk gesproken over de wens of noodzaak tot bijstelling. In 2022 wordt een nieuw Integraal veiligheidsplan Apeldoorn voor de periode 2023- 2026 aan de raad voorgelegd.  Elk jaar vergelijken we per veiligheidsthema een aantal indicatoren met het voorgaande jaar. Aan het einde van de beleidsperiode vergelijken we dat jaar met die van voorafgaande 5 jaren. De vergelijkingen vinden plaats aan de hand van de door de raad vastgesteld indicatoren in combinatie met kennis van de professionals. Hiervan brengen we halfjaarlijks verslag uit aan de raad door de zogenaamde ‘veiligheidsbrieven’.

 

 

 

PRESTATIE

1.1.1 In 2022 ervaart niet meer dan 10% van de bevolking sociale overlast en blijven de incidenten sociale kwaliteit gelijk

Het voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving, zodanig dat niet meer dan 10% (in 2022) van de bevolking sociale overlast ervaart en de incidenten sociale kwaliteit gelijk blijven of verminderen. Dit geldt voor elk jaar in de periode 2019-2022. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar op basis van onder andere de volgende indicatoren; percentage inwoners dat veel overlast in de woonomgeving ervaart in combinatie met een aantal categorieën misdrijven en incidenten zoals bijvoorbeeld burengerucht, overlast zwervers, drugs/ drankoverlast etc.

Het integraal veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld door de raad. Zodra het mogelijk is nemen we de vastgestelde prestaties op in de MPB tot die tijd hanteren we de huidige.

 

1.1.2 Verminderen van strafbaar gedrag van (probleem) jongeren en jeugdcriminaliteit

Het verminderen van het strafbare/ crimineel gedrag van de jeugd evenals het verminderen van het ervaren strafbaar gedrag/ jeugdcriminaliteit van de jeugd in de buurt . Daarnaast zetten we preventief en repressief in op de Apeldoornse individuele probleemjongere in samenwerking met hun ouders/ verzorgers, zodanig dat de problemen van die jongere verminderen.

Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar voor wat betreft cijfers op de indicatoren ervaren strafbaar gedrag van jeugd in de buurt, vandalisme, overlast, de instroom van de jongeren bij het OM en de plannen van aanpak die de gemeente maakt voor en met individuele probleemjongeren.

Het integraal veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld door de raad. Zodra het mogelijk is nemen we de vastgestelde prestaties op in de MPB tot die tijd hanteren we de huidige.

 

1.1.3 Signaleren en aanpakken van georganiseerde criminaliteit/ ondermijnende criminaliteit

Signaleren van, en integraal, voorkomen, verstoren en verminderen van georganiseerde/ ondermijnende criminaliteit. We geven prioriteit aan de thema’s:

1: mensenhandel;

2: zorgfraude;

3: drugsproductie.

Hiervan zijn mensen namelijk direct het slachtoffer. We handelen minimaal 12 casussen per jaar af. Daarnaast verrichten we onderzoek naar afwijkingen op branches, maken die zichtbaar en richten we ons op plekken waar weinig zicht is zoals, bedrijventerreinen en het buitengebied.

Ieder jaar behandelen we 12 casussen, zodanig dat deze een halt toe zijn geroepen of opgelost zijn.

Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar aan de hand onder andere de volgende indicatoren; meldingen bij het meldpunt niet-pluis, aantal RIEC casussen, aantal integrale controles etc.

Het integraal veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld door de raad. Zodra het mogelijk is nemen we de vastgestelde prestaties op in de MPB tot die tijd hanteren we de huidige.

1.1.4 Beter zicht op digitale criminaliteit en de aanpak

We krijgen beter zicht op digitale criminaliteit en de aanpak ervan. We creëren bewustwording en we vergroten de meldingsbereidheid. De verwachting is dat horizontale fraude nog stijgt we willen dat deze stijging afvlakt.

Bij digitale criminaliteit gaat het om delicten die worden gepleegd met een ict middel, maar die niet gericht zijn op een ict middel. Bij horizontale fraude gaat het om digitale criminaliteit waar burgers en bedrijven het slachtoffer van zijn geworden. Naast de preventieve acties en het in kaart brengen van activiteiten van ketenpartners rapporteren we op dit moment alleen via de indicator horizontale fraude. We volgen de ontwikkelingen gaan daar in mee.

Het integraal veiligheidsplan 2023-2026 wordt in 2023 vastgesteld door de raad. Zodra het mogelijk is nemen we de vastgestelde prestaties op in de MPB tot die tijd hanteren we de huidige.

 

1.1.5 Voorkomen en verminderen van High Impact Crime

Het voorkomen en verminderen van High Impact Crime- feiten in Apeldoorn, zodanig dat subjectieve en objectieve cijfers gelijk blijven of dalen. Elk jaar vergelijken we met een voorafgaand jaar aan de hand van onder andere de indicatoren aantal inbraken, overvallen en meldingen huiselijk geweld.

In het integraal veiligheidsplan 2023-2026 is high impact crime geen prioriteit meer.

 

1.1.6 Uitvoeren projectplan Explosievenruiming

De afsluiting van het project fase 1 is gepland in het jaar 2024.

In fase 2 (Caitwickerzand en ’t Sol) nemen we op basis van de resultaten van het veldonderzoek in dat gebied met de eigenaren besluiten over de gewenste vervolgaanpak.

 

NIEUWE ONTWIKKELING

Aanpak Ondermijnende Criminaliteit

De ondermijnende criminaliteit ( drugs, wapenhandel, afpersingen, bedreigingen, steekpenningen) heeft de afgelopen jaren in Nederland een versnellingseffect gekregen. Tientallen miljarden gaan hier in om en de aanpak hiervan vraagt om meer strategische denk- en ontwikkelkracht. De aanpak is anders dan bij de meer traditionele vormen van criminaliteit. De Strategisch Adviseur Veiligheid is het boegbeeld voor deze ontwikkeltaak.

 

De versterking van het programma veiligheid heeft onder meer plaatsgevonden door op verzoek van uw raad uitvoering te geven aan het actieplan ondermijning.

Benodigd budget

Voor de versterking van het programma veiligheid wordt er structureel € 675.000 per jaar uitgetrokken.

Apeldoorn stad van Veiligheid

Apeldoorn als stad van veiligheid richt zich op het verzilveren van de kansen die het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, de aanwezigheid van alle krijgsmachtdelen van defensie, de politie academie met zich meebrengen. Ook de plekken van herinnering als het Apeldoornsche Bosch en ereveld Loenen passen hierbij.

Benodigd budget

In 2023 € 250.000 en de jaren daarna PM

Jaarwisseling nieuwe stijl

De raad heeft besloten dat er geen consumentenvuurwerk meer mag worden afgestoken. De implementatie van het afsteekverbod consumentenvuurwerk vraagt om extra financiële middelen voor flankerende maatregelen en er moet rekening worden gehouden met mogelijke schadeclaims van vuurwerkhandelaren wegens omzetderving als gevolg van het afsteekverbod.

 

 

 

 

Benodigd budget

Vanaf 2023 tot en met 2026 is er elk jaar € 270.000 beschikbaar gesteld voor het geven van een andere invulling aan het vieren van de jaarwisseling anders dan het afsteken van consumentenvuurwerk. De raad heeft in juni 2022 al besloten om € 75.000 beschikbaar te stellen voor burgerinitiatieven.

Kwaliteit kernregistraties

Het belang van de basisregistraties is evident; alle betrokkenen hebben baat bij slim gebruik van veel gebruikte overheidsgegevens zoals adressen, persoonsgegevens, bedrijfsnamen en geo-informatie. En dat staat of valt bij een juiste kwaliteit van deze basisregistraties. Kwaliteit is belangrijk voor het Stelsel van Basisregistraties. De gegevens uit basisregistraties worden namelijk veel en verplicht gebruikt in allerlei belangrijke (overheids)processen. Zo maken meer dan 2.000 instanties gebruik van de BRP. De BAG is de bron van alle officiële adressen en met de BGT kan iedereen gebruik maken van dezelfde basisset grootschalige topografie van Nederland.

Benodigd budget

In 2023 en 2024 € 422.000 per jaar Vanaf 2025 € 172.000 structureel per jaar

Mensenhandel

We bestrijden mensenhandel, o.a. het tegengaan van loverboys en uitbuiting van prostituees

Benodigd budget

€ 60.000 per jaar

Programma manager Integrale veiligheid

Het coalitieakkoord, een interne analyse van wat we als organisatie beter te richten hebben t.a.v. ondermijning en het nieuwe IVA maken duidelijk dat het nodig is om Integrale Veiligheid meer als één geheel te laten functioneren. Daarom is hiervoor een programmamanager aangesteld, voor de duur van de collegeperiode. Dit zal ook helpen om de werkdruk te verlichten.

Benodigd budget

Vanaf 2023 wordt er voor 3,5 jaar € 133.000 per jaar uitgetrokken voor de programmamanager veiligheid

Strategische adviseur veiligheid

Structureel opnemen van de strategisch adviseur Veiligheid in de MPB, vanaf jaarschijf 2024

Benodigd budget

€ 140.000 in 2024 en verdere jaren

Versterken thema Veiligheid

Thema Veiligheid neemt steeds een belangrijke rol in onze maatschappij. Op een aantal vlakken nam het gemeentebestuur reeds maatregelen of formuleerde het voorstellen. Als we niet meer formatie voor Veiligheid gaan inzetten dan lopen wij risico’s. . De hoeveelheid casuïstiek neemt toe, de noodzaak tot verbinding groeit: we moeten steeds harder werken om Apeldoorn even veilig te houden. Daarnaast hebben we de verantwoordelijkheid om een goed werkgever te zijn. In de huidige arbeidsmarkt is dat extra belangrijk.

Benodigd budget

Structureel € 243.000

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19