We ondersteunen kwetsbare inwoners gericht op het versterken van de zelfredzaamheid, eigen regie en het opbouwen en inzetten van het eigen sociaal netwerk. Als het niet mogelijk is om thuis te wonen, zorgen we voor opvang of een beschermde woonplek, tijdelijk of permanent.
PRESTATIE
1.2.1 We sluiten aan bij de eigen regie en de ondersteuningsvraag van onze inwoners/het huishoudens en zoeken naar zo normaal mogelijk oplossingen in het eigen netwerk en in de buurt (normaliseren). Uitgangspunt is dat zorg efficiënt en effectief is |
De ondersteuning sluit zoveel mogelijk aan bij de identiteit en de levenswijze van deze inwoner en kent verschillende vormen. Zo verstrekken we hulpmiddelen die bijdragen aan de zelfstandigheid, individuele begeleiding gericht op herstel of bestendiging. Vaak gaat het om een combinatie van verschillende voorzieningen, waarbij altijd eerst wordt gekeken naar wat iemand zelf kan, al dan niet met behulp van het sociale netwerk en de inzet van algemene voorzieningen. We zorgen ervoor dat inwoners zo lang mogelijk in de eigen woonomgeving kunnen blijven. |
1.2.2. We werken aan het optimaliseren van de inkoop en de inrichting van processen voor de maatwerkvoorzieningen (regionale raamovereenkomst). Hierbij betrekken we het onderzoek naar minder aanbieders en de eisen die we stellen aan de aanbieders |
In 2023 optimaliseren we de inkoop en de inrichting van processen voor de maatwerkvoorzieningen. De regionale evaluaties richten zich op de producten respijt logeeropvang, begeleiding individueel en begeleiding groep. Wij voeren hiervoor een evaluatie uit en komen met verbetervoorstellen. Uitgangspunt daarbij is dat kwaliteit van de dienstverlening behouden blijft. Zoals afgesproken volgen we actief de ontwikkelingen c.q. pilots die andere gemeenten uitvoeren om de effecten van de aanzuigende werking van het abonnementstarief op de huishoudelijke hulp te beperken.
|
1.2.3. We versterken en intensiveren respijtzorg en mantelzorg, door extra in te zetten op respijtzorg en logeeropvang. |
In aansluiting op het coalitieakkoord zetten we in op groei van respijt logeeropvang ter ondersteuning van de mantelzorger. Vooruitlopend op de uitkomst van het hierboven beschreven optimalisatietraject raamovereenkomst, zetten we in op continuering met groeiambitie van de huidige pilot. De pilot heeft betrekking op goede, passende beschikbaarheid van respijtzorg in de vorm van logeeropvang buitenshuis of thuis met de Kap en een aantal strategische partners binnen de ouderenzorg (Talma Borgh, Zorggroep Apeldoorn, Atlant en KleinGeluk). Goede zorg voor én met mantelzorgers, het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers en een goed respijtaanbod dragen bij aan (langer) zelfstandig wonen en voorkomen overbelasting van de zorg. |
1.2.4. In de periode 2022 tot 2030 implementeren wij het ontwerp beschermd thuis 2030 |
De regio Oost Veluwe heeft een relatief hoog aantal Beschermd Wonen cliënten. Vanaf 1-1-2021 gaat een groot deel van deze cliënten over naar de Wlz. Dit gaat gepaard met een overheveling van de rijksbijdrage (=budget) van de Wmo naar de Wet Langdurige zorg (Wlz). Deze beweging wordt budgetneutraal uitgevoerd.
Met de Transformatie-agenda MO/BW 2016-2020 is ingezet op een beweging (waar mogelijk) van intramuraal wonen in Beschermd Wonen naar GGZ in de wijk: zo goed mogelijk zelfstandig wonen met (intensieve) ambulante begeleiding. Ook met de EPA Taskforce is die beweging afgesproken en in gang gezet. Medio 2021 hebben de zes gemeenteraden van Oost-Veluwe het Kaderdocument Beschermd Thuis 2022-2030 en het Ontwerp Beschermd Thuis 2030 vastgesteld. Daarmee wordt aan deze beweging een nieuwe impuls gegeven. Hiertoe is ook een financiële noodzaak. Vanaf 2023 verdeelt het Rijk het resterende macrobudget landelijk volgens een nieuwe systematiek over de regio’s. Voor Oost Veluwe betekent dit een forse afname, naar huidige inzichten een halvering van het resterende budget Beschermd Wonen in een groeipad van 10 jaar. Zo'n forse afname van middelen vraagt om forse en integraal afgewogen keuzes. We anticiperen hier op in het Ontwerp beschermd thuis 2030 waarin visie, uitgangspunten en randvoorwaarden voor de doorontwikkeling van GGZ in de wijk worden uitgewerkt. Voor 2022 zijn belangrijke activiteiten:
Naast deze activiteiten ligt er een forse opgave op het gebied van wonen (zorgen voor voldoende "passende" woningen) en werk & inkomen (voldoende financiële draagkracht om zelfstandig te kunnen wonen).
|
1.2.5 We zetten extra capaciteit in op het toezien op de kwaliteit van de geboden voorzieningen |
We pakken fraudeurs in de zorg aan. De gemeente versterkt de toezichtfunctie. We werken regionaal samen aan het realiseren van verbeteringen. Wmo-toezicht is een complex samenspel tussen de toezichthouder, gemeente, aanbieders en Rijksinspecties. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) vindt het tempo waarin gemeenten het Wmo-toezicht invullen onvoldoende. |
1.2.6 We stimuleren samenwerking in de zorg waarbij we optimaal gebruik maken van de ruimte binnen de AVG |
Vanuit meerdere invalshoeken is samenwerking in de zorg heel erg belangrijk, hierbij is het tevens van belang optimaal gebruik te maken van de ruimte binnen het kader van de AVG. Hierdoor is meer mogelijk dan in eerste instantie lijkt. Dit komt de inwoner ten goede. |
NIEUWE ONTWIKKELING
Aanpak wonen en zorg |
Er zijn grote uitdagingen op de woningmarkt én in de zorg. Momenteel vinden veel inwoners geen woning die past bij hun wensen, behoeften en portemonnee. Er zijn onvoldoende geschikte woningen en het aantal huishoudens neemt toe. Mensen komen in de knel en kunnen moeilijk een woning vinden die past bij hun (veranderende) woonbehoefte. Bijvoorbeeld door samenwonen, uit huis gaan, uitstromen uit instellingen en door ouder worden. Daarbij komt dat woningen die wel beschikbaar zijn niet altijd passend zijn voor de behoefte van de bewoner(s). Er is behoefte aan meer passende woningen. Dit in een markt waarin sprake is van een woningcrisis: de beschikbaarheid van een passende woning staat voor veel mensen onder druk. Dit hangt samen met de betaalbaarheid van wonen. Veel mensen hebben moeite met hun woonlasten of kunnen geen betaalbare woning vinden. Daarnaast is de kwaliteit steeds vaker een probleem: woningen passen niet bij de levensfase of woonbehoefte, zijn niet duurzaam of staan in een wijk waar de leefomgeving onder druk staat. In de zorg speelt daarbij het oplopende personeelstekort een grote rol, evenals de financiering. Uitdagingen die naar verwachting de komende jaren verder toenemen.
De woon-zorg aanpak wordt geïntegreerd in de woonvisie en nieuwe omgevingsplannen: A We zorgen voor een goed inzicht in de kwantitatieve en kwalitatieve opgave per aandachtsgroep. B We jagen het vergroten van het woningaanbod voor aandachtsgroepen aan.
|
Benodigd budget Voor de periode 2023 t/m 2026 is jaarlijks een budget van € 205.000,- benodigd. |
Omnizorg |
Knelpunten en ongemakken aan het gebouw, wensen van de verhuurder en beleidswijzigingen hebben er toe geleid dat er aanpassingen aan en rond het gebouw Omnizorg noodzakelijk zijn. Om goede zorg te kunnen blijven bieden zijn een aantal gebouwaanpassingen noodzakelijk.
Voor de tijdelijke huisvesting tijdens de verbouwing en een versnelde afschrijving van het bestaande krediet installaties Omnizorg (kapitaallasten) is het voorstel om conform onderstaand schema budget op te nemen in de MPB. De vrijkomende kapitaallasten als gevolg van de afschrijving installaties worden als dekking betrokken bij de definitieve kredietaanvraag voor de noodzakelijke verbouwing in Omnizorg
|
Benodigd budget 2023: - tijdelijke huisvesting € 1.200.000 - vervroegd afschrijven bestaande krediet installaties € 1.038.000 2024-2026: - kapitaallasten investering verbouwing/groot onderhoud pm |
Sociale Kaart |
Op dit moment is er geen totaaloverzicht over het aanbod van voorzieningen, zorg en ondersteuning in de vorm van een sociale kaart. Niet voor inwoners en ook niet voor professionals. Er zijn in de afgelopen jaren op onderdelen wel websites gebouwd om aanbod te ontsluiten, maar een volledig beeld ontbreekt. We gaan een actueel blijvende (digitale) sociale kaart ontwikkelen en dat combineren met een regionaal digitaal platform. Een sociale kaart die bestaande informatiebronnen samenvoegt en aanvult en die de gemeente en partners samen onderhouden. Het doel is dat inwoners en professionals gemakkelijk vormen van zorg en ondersteuning kunnen vinden. |
Benodigd budget 2023: € 110.000 Vanaf 2024 structureel: € 60.000 |
Versterken mantel- en respijtzorg |
Respijtzorg is zorg en ondersteuning ter ontlasting van de informele zorg rond een cliënt. Respijtzorg wordt ingezet in het belang van de mantelzorger en de zorgvrager. De mantelzorger krijgt tijd voor zichzelf en de zorgvrager komt in contact met anderen. Een specifieke vorm van respijtzorg is de logeeropvang, die ofwel thuis ofwel buitenshuis kan worden ingezet zodat de mantelzorger op adem kan komen. We zien de behoeften hieraan toenemen en willen daarom het aantal plaatsen uitbreiden naar 12 (2022 = 6). Verder zetten we in op een extra respijtcoach/ mantelzorgondersteuner met als taken ervoor zorgen dat de mogelijkheden nog beter inzichtelijk zijn voor mantelzorgers en knelpunten/lacunes gesignaleerd en geadresseerd worden om hiermee zorgvragers en mantelzorgers nog beter te ondersteunen. Daarnaast willen we het bereik van de mantelzorgwaardering vergroten. |
Benodigd budget Structureel € 300.000,-- |