Uitvoering van de wettelijke milieutaken op het gebied van milieuvergunningverlening, -toezicht, -handhaving en rechtsbescherming.
Verbeteren van de milieukwaliteit (bovenwettelijk).
Op het gebied van luchtkwaliteit en geluid richten wij ons daarbij op de volgende doelen in 2023 (referentiejaar 2018):
- De luchtkwaliteit in de openbare ruimte voldoet aan de Europese grenswaarden en minimaal aan de tot voor kort geldende Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO)-norm. Recent heeft de WHO haar advieswaarden naar beneden toe bijgesteld. Hoe deze gaan doorwerken in de Europese richt- en grenswaarden is nog niet bekend. Wel is al zoveel duidelijk dat voor het behalen van de nieuwe WHO advieswaarden lokale inspanningen alIeen niet voldoende zijn. In de monitoringsrapportages voor het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) wordt jaarlijks gerapporteerd over de indicatoren stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10 en PM2,5) en roet.
- Het streven is de geluidsbelasting op gevels van woningen te verminderen tot maximaal 63 dB. Er is een Actieplan Geluid 2018-2023 vastgesteld waarin deze plandrempel is opgenomen, hierbij zijn echter geen structurele middelen beschikbaar gesteld. Op de belangrijkste bron, snelwegverkeerlawaai, heeft de gemeente geen directe invloed.
Voor de bovenwettelijke prestaties die bijdragen aan de doelen op gebied van luchtkwaliteit en geluidsbelasting wordt verwezen naar programma 3 onder de doelstelling 1.4. Schoner en stiller verkeer in stad en omgeving, aangezien mobiliteit hier de dominante factor is.
Op het gebied van de milieukwaliteit van de bodem en ondergrond hebben we als doel het verminderen van de verontreinigingen in het grondwater. Voor de verbetering van de kwaliteit van het grondwater is het uitvoeringsprogramma Gebiedsgericht Grondwaterbeheer Apeldoorn opgesteld
PRESTATIE
1.2.1 Inzet van de OVIJ bij het uitvoeren wettelijke (milieu)taken |
De OVIJ voert de wettelijke milieutaken uit voor Apeldoorn. Daarnaast geeft de OVIJ milieuadvies bij gemeentelijke projecten en ruimtelijke ontwikkelingen en op het gebied van energie en circulariteit. Dit gebeurt door uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst die jaarlijks met de OVIJ wordt afgesloten.
Indicator
|
1.2.2 In 2023 zetten we de sanering asbestdaken door, met als doel in 2023 30% minder asbestdaken t.o.v. 2018. |
Omdat de 1e Kamer in 2019 het wetsvoorstel voor het Asbestdakenverbod in 2024 heeft verworpen komt er geen saneringsverplichting voor asbestdaken. Om asbest uit ons leefmilieu te verwijderen blijven we sanering van de asbestdaken stimuleren. Gelet op de gezondheidsrisico’s van asbest kiezen we daarom in te zetten op vrijwillige sanering om zo toch een versnelling van de sanering van asbestdaken te bewerkstelligen. We streven in 2023 naar 30% minder asbestdaken t.o.v. 2018. Beginstand is 7.000 daken, het tempo van de versnelling is 10% per jaar.
Indicatoren
|
1.2.3 In 2023 zijn de verontreinigingen in het grondwater met tenminste 10% verminderd ten opzicht van 2017. |
Verontreinigingen in het grondwater zijn in 2023 met 10% verminderd (referentiejaar 2017). In 2027 is er weer een meetronde waarbij een vergelijk mogelijk is met het referentiejaar 2017-2022.
Indicator
|