Verbonden partijen
- verbonden partij Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan doelstellingen van de programma's 3 (openbare ruimte), 5 (jeugd en onderwijs), 7 (maatschappelijke ondersteuning) en 8 (cultuur, erfgoed evenementen en sport).
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters. In Accres Deelnemingen BV zijn opdrachten van andere gemeenten, zoals Almelo en Bilthoven, en overige leisure- activiteiten ZERO55 Enschede en ZERO55 Apeldoorn ondergebracht.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), P.C.J. Messerschmidt (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
De gemeente heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Deze dienstverleningsovereenkomst geldt voor de periode 2021 tot en met 2024. Accres beheert en exploiteert in opdracht van de gemeente maatschappelijk vastgoed en sportaccommodaties.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden. Door corona heeft Accres te maken met omzetdalingen en verliezen. De hoogte van deze verliezen zijn in kaart gebracht en weergegeven in de jaarrekening van Accres. Als Accres zich meer als ondernemer gaat opstellen, kan dat betekenen dat zij activiteiten start die ook door private partijen uitgevoerd kunnen worden. Een marktpartij kan dit als concurrentieverstorend zien. We kunnen dat risico op twee manieren beperken. Ten eerste hebben wij met Accres afgesproken om de opdrachten die wij haar geven, juridisch en financieel duidelijk te scheiden van andere opdrachten en Accres brengt die andere opdrachten onder in aparte vennootschappen (zie ook de nieuwe juridische structuur per 2019). Ten tweede toetsen we de afspraken die we met Accres maken aan Europese en nationale wetgeving, onder andere de regels over ongeoorloofde staatssteun en de Wet Markt en Overheid.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 14.823.000 (prognose)
Aandelenbelang
100% aandelen
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 3.118.000
Vreemd vermogen
€ 9.898.000
- verbonden partij GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het algemeen bestuur (AB) heeft een Bestuursagenda voor de periode 2019 – 2023 vastgesteld met daarin vier prioriteiten:1. NOG gezondere jeugd (niet Apeldoorn)2. NOG gezondere leefomgeving3. NOG gezonder oud worden4. NOG gezondere leefstijlVoor alle vier prioriteiten geldt:• GGD sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen en bij het gezondheidsbeleid en de preventieagenda’s van de gemeenten.• GGD heeft specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (mensen met een lage sociaaleconomische status, in armoede, laaggeletterdheid, nieuwkomers en psychisch kwetsbaremensen).• GGD zoekt innovatieve strategieën om het bereik en de effecten van gezondheidsprogramma’s te vergroten.
Risico's
De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.
Ontwikkelingen beleid
Op 18 november 2021 nam het algemeen bestuur een afrondend besluit over nieuw beleid; GGD Robuust.
Het besluit houdt in dat er 7 aandachtspunten worden aangepakt om een robuustere GGD-organisatie te realiseren. De uitvoering van dit besluit resulteert voor 2023 in een structurele verhoging van de inwonerbijdrage met € 340.000,--. Daarnaast is voor 2023 is een incidentele
bijdrage van de gemeenten nodig van € 562.000,--. Dit wordt in de 1e begrotingswijziging 2023 verwerkt. Er komt een plan van aanpak voor de zeven aandachtspunten. De uitvoering van deze aandachtspunten worden gemonitord en geëvalueerd op kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Dit
doen wij in afstemming met de gemeenten. Waar nodig vindt bijsturing plaats.
Onderstaand noemen wij de aandachtspunten nog eens met daarbij de aanpak waarvoor financiering wordt gevraagd: 1. Beter inspelen op de vraag, 2. Vanuit partnerschap afspraken maken, 3. Data: veiligheidsrisico’s wegnemen en gemeenten beter faciliteren met data, 4. Arbeidsmarkt,
5. Bedrijfsvoering, 6. Communicatie, 7. Medische MilieukundeFinanciële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.424.269
Aandelenbelang
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 2.912.000
€ 2.500.000
€ 2.205.000
Vreemd vermogen
€ 10.226.000
€ 2.500.000
€ 2.485.000
- verbonden partij Vervoerscentrale Stedendriehoek
Vervoerscentrale Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
-
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten. De basis van PlusOV is in de afgelopen vijf jaar gelegd. Nu breekt een nieuwe fase aan. Die van operational excellence. Dat betekent de betrouwbaarheid naar de klant naar een hoger niveau brengen: in één keer goed, op tijd en tegen acceptabele kosten. Om dat te bereiken moet de interne organisatie meer stabiliteit krijgen en minder kwetsbaar worden. We zoeken proactief de samenwerking op bij klanten en partners in de keten. Zo willen we synergie ontwikkelen, elkaar versterken en processen verder verbeteren.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 2.921.990
Aandelenbelang
2021
2022
2023
Rekeningresultaat
Eigen vermogen
€ 620.920
€ 409.559
Vreemd vermogen
€ 7.848.363
€ 6.113.998