2
Toprisico's financieel
2
Toprisico's niet-financieel
Risico's 244 Het definitieve Rijksbudget BUIG is lager dan waar we in de begroting rekening mee houden, waardoor we niet met deze Rijksmiddelen uitkomen.
Het definitieve Rijksbudget BUIG is lager dan waar we in de begroting rekening mee houden, waardoor we niet met deze Rijksmiddelen uitkomen. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 6 |
Portefeuillehouder | S. Biharie | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
nimaal uitkomen met de ter beschikking gestelde landelijke middelen tbv BUIG-uitgaven, waarbij het recht op uitkering voor klanten niet in het geding komt | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 261 Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | voorkomen dat de gemeente schadevergoedingen moet betalen door rechtmatig of onrechtmatig handelen (excl. Planschade) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 262 Planschade
Planschade | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente planschadevergoedingen moet betalen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 263 Rampenbestrijding
Rampenbestrijding | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | Ton Heerts | |
Doelstelling | Voldoende voorbereid zijn op een ramp of een crisis, door het organiseren van bevolkingszorg. Dit betekent: Voorlichting, Opvang en verzorging en het verzorgen van nazorg voor de bevolking. Slachtoffers en schadegevallen worden geregistreerd. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 264 Financiering en rente risico's
Financiering en rente risico's | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Voorzien in voldoende liquide middelen om aan onze betalingsverplichtingen te voldoen • tegen zo laag mogelijke kosten • daarbij eventueel gebruikmakend van rente-instrumenten zonder dat deze risicovol worden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Betreft risico van rentestijgiijng t.o.v. begroting met 0,5% over 50 miljoen kort en 50 mln lang. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Percentage is laag als gevolg van de genomen beheersmaatregelen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 265 Gemeentegaranties en verstrekte leningen
Gemeentegaranties en verstrekte leningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het zoveel mogelijk voorkomen dat aanspraak wordt gemaakt op verleende gemeentegaranties | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 7.200.000 | |
Er zijn garantstellingen tot ca. € 796 miljoen, waarvan € 382 miljoen als achtervang voor sociale woningbouw (WSW*) en € 405,5 miljoen als achtervang voor de NHG op leningen van voor 1-1-2011. De overige ruim € 8 miljoen zijn directe garantstellingen die door de gemeente zijn afgegeven. Het financieel effect van € 8,2 miljoen heeft betrekking op die directe garantstellingen voor de indirecte garantstellingen gaan we uit van PM. *Het WSW is afgelopen jaar eerder aangesproken om bij te dragen aan de oplossing van financiële problemen van enkele corporaties. Het eigen vermogen is enigzins onder druk komen te staan en de borger (achtervang door Rijk en Gemeenten voor elk 50%) kan sneller in beeld komen. Er wordt gewerkt aan een verbetering van de vermogenspositie (in brede zin) van het WSW in nauw overleg met BZK en VNG, daarbij is een mogelijke eerste stap om obligo te innen bij alle deelnemende corporaties. Wij schatten in dat hiermee afdoende maatregelen worden getroffen, zodat het risico voor ons op pm kan blijven staan. | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Percentage is gebaseerd op een verwachting van een aanspraak van eens in de 7 jaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 266 Informatieplicht
Informatieplicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het tijdig informeren van de Raad bij significante afwijkingen ten opzichte van de begroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Inschatting van de kosten van een Raadsonderzoek, wachtgeldlasten wethouder(s) etc. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Inschatting is dat een incident zich 1 keer in de 5 jaar voordoet. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 282 Realisatie algemene uitkering gemeentefonds
Realisatie algemene uitkering gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | De realisatie van de algemene uitkering gemeentefonds stemt overeen met de raming van deze uitkering inclusief begrotingswijzigingen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Tussentijdse beleidswijzigingen op rijksniveau, de samenhang met mutaties in de uitkering sociaal domein en de toenemende kans op onderuitputting op de rijksbegroting leiden er toe dat het risico aanwezig is dat de werkelijke uitkomsten van de algemene uitkering afwijken van de ramingen die op basis van de circulaires gemeentefonds zijn gemaakt. Een afwijking van 1% ten opzichte van de geraamde algemene uitkering is circa € 3.000.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Wij verwachten dat bij verbetering van de economische situatie de komende jaren minder noodzaak is tot tussentijdse besluitvorming op rijksniveau die van invloed is op het gemeentefonds. Bij blijvende verbetering van de conjunctuur slaat het risico van neerwaartse bijstelling van de algemene uitkering zelfs om naar een kans op opwaartse bijstelling. Door de getroffen beheersmaatregelen proberen wij zo goed mogelijk op wijzigingen in de algemene uitkering te anticiperen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 283 Interpreteren circulaire gemeentefonds
Interpreteren circulaire gemeentefonds | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het juist interpreteren van de circulaires algemene uitkering gemeentefonds en dat vertalen naar een correcte raming van deze uitkering in de Meerjarenprogrammabegroting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Een fout die een impact heeft van 1% betekent een verschil van € 3.000.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Zo leert ook de ervaring tot nu toe | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 301 Ongeval door gladheid
Ongeval door gladheid | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 20.000 | |
Kans (0 - 100%) | 80 | |
bestrijden van gladheid binnen de grens van de gemeente Apeldoorn. Financiële toelichting: Schade kan variëren van kapotte kleding en materiele schade tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. Als maatstaf hanteren wij het jaar 2012. In 2012 zijn ca 70 claims ingediend, die betrekking hebben op wegen en vooral een gevolg zijn van gladheid. Hiervan zijn er destijds ruim 20 toegekend voor een totaal schadebedrag/eigenrisico gemeente van € 27.000. Uit de winterperiode 2020/2021 zijn 4 klachten gemeld. Deze klachten zijn afgewezen. Uit de winterperiode 2021/2022 zijn tot dusver 2 klachten binnengekomen. Hiervan is 1 klacht afgewezen en is de andere klacht nog in behandeling. De bruto kosten van de schade kunnen veel hoger uitvallen dan de eerder genoemde € 27.000. Deze kosten zijn afgedekt door middel van een verzekering. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 302 Onveiligheid medewerkers en derden
Onveiligheid medewerkers en derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het waarborgen van de veiligheid van medewerkers en derden | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Schade kan variëren van kapotte kleding tot blijvend letsel inclusief medische begeleiding. | ||
Kans (0 - 100%) | 40 | |
De kans op een ongeval is kleiner geworden doordat er specifieke afzettingsmaterialen zijn aangeschaft in 2014. Met betrekking tot veiligheidskleding is er in 2015 een aanbesteding geweest. De kleding voor werken langs- en aan de weg, moet voldoen aan ‘veiligheidsklasse 3’. Veiligheidsklasse 3 is de hoogste norm waaraan veiligheidskleding moet voldoen. Indien de kleding aan vervanging toe is voldoet de vervangende kleding eveneens aan 'veiligheidsklasse 3'. In 2019 heeft een nieuwe aanbesteding van veiligheidskleding plaatsvinden. Uitrol van de nieuwe kleding is in 2020 van start gegaan. Zodra de kleding van medewerkers versleten is wordt deze vervangen. De uitrol van de nieuwe kleding liep door in 2021. Tevens worden er regelmatig afzettingsmaterialen vervangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 303 Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc.
Beheer en onderhoud wegen, bruggen etc. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het beheren en onderhouden van de kapitaalgoederen van de Gemeente Apeldoorn zijnde- : Wegen, bruggen, tunnels en viaducten. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Wegen. | ||
Kans (0 - 100%) | 30 | |
Afgelopen jaren is flink geinvesteerd in het wegenonderhoud. Daarmee is de gemiddelde kwaliteit toegenomen tot het gewenste niveau (minimaal 87-90% op CROW B kwaliteit). Met dit kwaliteitsniveau is een goede balans bereikt tussen de kosten van klein onderhoud, vervanging en de korte termijn risico's. De inspectieresultaten uit 2021 laten zien dat de kwaliteit van wegen ongeveer gelijk is gebleven (t.o.v. inspectie 2019). Komende jaren vindt er een verschuiving plaats van groot onderhoud naar vervanging van wegen. Veel wegen uit de periode 1960-1980 zijn dan aan vervanging toe. De totale kosten voor wegonderhoud zullen hierdoor op de middellange termijn fors toenemen. Op dit moment wordt onderzocht hoe groot deze toename is en hoe we hier het beste mee om moeten gaan. In het strategisch assetmanagementplan (SAMP) wordt aangegeven hoe groot deze toename is en hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. Bruggen, tunnels en viaducten (kunstwerken). Over het algemeen zijn er op dit moment voldoende middelen voor het onderhouden en vervangen van kunstwerken. Op de middellange termijn komen er geen kunstwerken aan de beurt waarvoor zeer grote investeringen nodig zijn. Voor de langere termijn (na 2030) is dat anders. Door middel van inspecties zien we dergelijke investeringen tijdig (5 tot 10 jaar van tevoren) aankomen en kunnen wij u tijdig informeren.. De Freulebrug is in 2021 aangepakt en kan weer jaren mee. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 321 Aandelenkapitaal
Aandelenkapitaal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Het verkrijgen en uitoefenen van invloed als aandeelhouder op een vennootschap met een publieke taak/publiek belang voor de gemeente Apeldoorn. Dat geldt zeker ook voor hybride ondernemingen met deels commerciële activiteiten. Risico's als inbesteding en ongeoorloofde staatssteun worden regelmatig juridisch getoetst. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1.000.000 | |
Het financiële risico betreft het ingelegd kapitaal in Teuge. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De kans is uitermate beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 361 Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het uitvoeren van gemeentelijke taken door samenwerking met regiogemeenten en in een aparte entiteit. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 300.000 | |
We ramen het algemene risico op maximaal € 300.000,- gezien de hoogte van de financiële bijdrage aan de meeste GR's. In bijzondere gevallen, zoals afgelopen jaren Plus OV en VNOG wordt apart een risico opgenomen of worden apart aanvullende beheersmaatregelen genomen.. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Er worden met de GR's steeds betere afspraken gemaakt over sturing en verantwoording, zodat in een vroeger stadium kan worden bijgestuurd. De meeste GR's hebben zelf reserves opgebouwd om risico's op te vangen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 381 Cameratoezicht
Cameratoezicht | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Verbeteren van het veiligheidsgevoel door middel van permanent dan wel tijdelijk cameratoezicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 100.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 382 Explosievenopruiming
Explosievenopruiming | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Het natuurgebied (Bos, Heide en grasland) binnen de gemeentegrenzen van Apeldoorn explosievenvrij maken, waardoor het veiliger wordt voor mens en dier. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 383 Faunabeheer
Faunabeheer | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Juridische zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Op peil houden van de wilde-dierenpopulatie ( getalsmatig faunabeheer) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Het betreft hier een bedrag aan eigen risico | ||
Kans (0 - 100%) | 1 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 401 Riec
Riec | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | Ton Heerts | |
Doelstelling | Voorkomen van het ondermijnen van het openbaar bestuur door middel van informatie-uitwisseling. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 12.500 | |
Kosten eigen risico WA verzekering | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 402 Juridische Beleidsadvisering
Juridische Beleidsadvisering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Voorkomen dat de gemeente voor de rechter moet komen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 421 Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf
Leegstand vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
De totale begrote externe huuropbrengsten van het Vastgoedbedrijf zijn voor 2021 circa € 12 miljoen, waarvan € 10 miljoen van huurders, die door gemeente op een of andere wijze – direct of indirect, geheel of gedeeltelijk - worden bekostigd. Bij deze huurders (bijvoorbeeld CODA, Orpheus, Accres, Omnizorg, Circulus-Berkel, VNOG) zal huurderving (deels) worden gecompenseerd door verlaging van de bekostiging. Bij panden voor eigen huisvesting zijn geen huurbaten aan de orde. Wel zijn eventueel frictiekosten aan de orde. De panden op de Zwitsallocatie zijn betrokken bij de risicokaart voor dat project. Voor de resterende panden zijn soms meerjarige huurovereenkomsten en soms huurovereenkomsten met een opzegtermijn van 1 jaar aan de orde. De opgenomen financiële effecten zijn indicatief en dus gerelateerd aan de panden waarvoor de huurder op één of andere wijze niet bekostigd wordt in de huisvestingslasten. Daarnaast speelt mee de opgave om te komen tot verkoop van panden niet behorende bij de (strategische) kernportefeuille die om verkoopredenen soms gewenste leegstand kennen. Het risicogevolg van afwaardering is opgenomen in een ander risicoformat. De bij dit risico betrokken huuropbrengst bedraagt op basis van bovenstaande voor 2023 ruim € 2 miljoen voor de huurders waarmee geen andere directe financiële relatie aan de orde is. Uitgangspunt voor het risico-effect van deze panden is 10% leegstand (€ 200.000). Het financiële effect is conform Jaarrekening 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Ondanks sturing op leegstand via de beheersmaatregelen zal soms niet te voorkomen zijn dat ongewenste leegstand en wegvallende opbrengsten ontstaat. Het kanspercentage is conform Jaarrekening 2021. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 427 Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf
Afwaardering vastgoed Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Het financieel effect is berekend op basis van het MPV 2022 waarin aangegeven is welke panden mogelijk niet meer gebruikt gaan worden en dan in verkoop kunnen worden gebracht na een positief verkoopbesluit. Dit betreft naast de verkoopportefeuille mogelijk 3 brandweerlocaties, wijkcentrum Bolwerk, sportparken en de afvalverwerking; deze laatste is afhankelijk van de uitkomst van een locatiestrategie binnen de toekomststudie door Circulus Berkel. Het grootste deel van het afwaarderingsrisico is gelegen in enkele panden. Het financieel effect van € 3 miljoen is indicatief bepaald op een afwaardering van 25% van de boekwaarde eind 2022. Dit is exclusief de over te dragen panden vanuit Onderwijshuisvesting (in 2022 De Dalk en Noorderlaan). Het afwaarderen van vastgoed lijdt tot structurele vrijval van kapitaallasten. Bij € 3 miljoen boekwaarde is de jaarlijkse vrijval aan kapitaallasten indicatief € 100.000 tot € 150.000. Het financiële effect is conform Jaarrekening 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
De Gemeente kan zelf een expliciete keuze maken of tot een positief verkoopbesluit wordt overgegaan. Daarbij is de noodzaak voor het realiseren van een structurele financiële taakstelling niet meer aan de orde als gevolg van verkopen in de afgelopen jaren. Wel zijn er inmiddels incidentele verkooptaakstellingen aan de orde, welke voornamelijk kunnen worden ingevuld door verkoop van locaties met geen of een lage boekwaarde. Voor de parkeergarages Orpheus, Brinkpark en Anklaar geldt dat er een structurele verliesbijdrage in de gemeentelijke begroting is opgenomen die ertoe leidt – na afstemming met accountant - dat afwaardering bij doorgaande exploitatie niet aan de orde is. Het kanspercentage is Jaarrekening 2021. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 441 Vervangingsinvesteringen Vastgoedbedrijf
Vervangingsinvesteringen Vastgoedbedrijf | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Toelichting: Met ingang van 2024 is een stelpost kapitaallasten vervangingsinvesteringen beschikbaar (voor 2024 € 0,35 miljoen). Deze stelpost zal worden verhoogd met vrijvallende kapitaallasten in de jaren 2025 en verder en worden verlaagd met kapitaallasten als gevolg van noodzakelijke vervangingsinvesteringen (bijv Woldhuis 13). Voor de vervanging van de sporthal Zuid is een aparte kapitaallastendekking aanwezig In het Meerjaren Perspectief Vastgoed 2022 is een eerste aanzet voor een MeerjarenInvesteringsPlan (MIP) opgenomen die in het najaar 2022 verder zal worden uitgewerkt. Onzeker is in hoeverre de stelpost voldoende dekking kan geven aan deze noodzakelijke investeringen. Dit heeft onder andere te maken met het feit dat veel panden in de stad dateren van de toenmalige groeiperiode (jaren '70-'90) waarvoor (ver)nieuwbouw aan de orde kan zijn in het komende decennium. Tenslotte wordt de stelpost gevoed met vrijvallende kapitaallasten van in het verre verleden gebouwde objecten met dat historisch prijspeil. De stelpost geeft een investeringsruimte van indicatief € 7 miljoen in 2023 oplopend tot € 12 miljoen in 2026 en € 60 miljoen in 2033. Hierbij is rekening gehouden met stijgende kapitaallastenrente (1,5%, nu nog 1,1%) en een gemiddelde afschrijvingstermijn van 25 jaar (op basis van 40 jaar nieuwbouw en 20 jaar renovatie, wat meestal aan de orde zal zijn). De WOZ-waarde van het vastgoed Vastgoedbedrijf bedraagt circa € 300 miljoen. De boekwaarde bedraagt begin 2022 circa € 175 miljoen. Op basis van een eerste indicatieve verkenning van vervangingsactiviteiten is voor de MPB 2023-2026 voldoende dekking aanwezig. Voor de daaropvolgende periode is een grove aanname dat het risico van tekort aan structurele kapitaallastendekking circa € 250.000 bedraagt. Concrete budgetrisico’s op bij actuele investeringsprojecten zijn Omnizorg en werkschuur/toilet Berg en Bos. Voor de Wenumse watermolen c.a., welke is opgenomen in de verkoopportefeuille, is wellicht gedeeltelijke renovatie benodigd. Eventuele vroegtijdige vervangingen - waarbij de aanwezige boekwaarden dienen te worden afgeboekt - zijn niet meegenomen. Dit omdat tegenover de afboeking een eerdere vrijval aan kapitaallasten staat. Het financieel effect betekent een verhoging van € 150.000 per jaar ten opzichte van hetgeen opgenomen in de Jaarrekening 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Omdat het risico met name op de langere termijn bevindt en ook sturing kan plaatsvinden in combinatie met het onderhoud, wordt het kanspercentage gehandhaafd op 20%. Na de totstandkoming van een eerste MIP in het najaar 2022 kan zowel bedrag als kans worden bijgesteld. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 463 Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf (niet Accres-panden)
Onderhoudsbudget Vastgoedbedrijf (niet Accres-panden) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.C.J. Messerschmidt | |
Doelstelling | Uitvoeringskader Vastgoedbedrijf 2017: Missie Vastgoedbedrijf Het optimaal exploiteren met juiste balans tussen financieel en maatschappelijk rendement, (kostendekkend) verhuren en instandhouden van gemeentelijk vastgoed voor gemeentelijke diensten en doelgroepen van beleid (passend binnen de kerntaken) en zonodig verwerven, afstoten of ontwikkelen en realiseren. Doelstelling Vastgoedbedrijf: Het uitvoeren van onze missie doen we efficiënt en effectief met als resultaat optimaal te faciliteren in vraag en aanbod en het beheersen van financiële risico’s op gebouw en portefeuille niveau. Het Vastgoedbedrijf functioneert als het bedrijfseconomisch geweten van de gemeente Apeldoorn op het ruimste vlak van vastgoed. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 250.000 | |
Het huidig jaarlijks onderhoudsbudget bedraagt € 2,4 miljoen voor de panden die niet vallen onder de dvo Accres. Voor deze dvo en onderhoudsbijdragen aan VvE’s is € 2 miljoen beschikbaar. De panden zonder een 20 jarig MJOP bevinden zich met name in de portefeuilles te verkopen vastgoed, landgoederen, overig vastgoed en strategische aankopen voor toekomstige bouwgrondexploitaties. In het najaar 2022 zal een integraal MJOP in combinatie met een Meerjaren Investering Plan (MIP) worden opgesteld. Daarnaast lopen enkele huurcontracten in deze MPB-periode af waarvan het onderhoud deels is belegd bij de huurder (bijvoorbeeld CODA). Het risico wordt momenteel indicatief ingeschat op een noodzakelijke verhoging van het onderhoudsbudget van € 0 tot € 0,5 miljoen per jaar. Dit is nu met inbegrip van het risico voor het onderhoud Omnisport, CODA en Huis van de Stad. Daarnaast is het onderhoudsbudget 2 jaar niet via de MPB geïndexeerd en wijken de huidige prijsontwikkelingen sterk af van de gemeentelijke index. Het financieel effect bedraagt gemiddeld € 250.000, zijnde het gemiddelde van de bandbreedte, en conform Jaarrekening 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Mede gelet op de prijsontwikkelingen, een eerste verkenning van een nieuw MJOP en aflopende huurcontracten met onderhoudsplicht bij de huurders wordt de kans van optreden momenteel ingeschat op 75%, conform Jaarrekening 2021. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 467 Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s)
Grootschalige uitval bedrijfsapplicatie(s) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het ondersteunen van gemeentebrede bedrijfsprocessen om onze gebruikers in de lijn te helpen de gemeentelijke doelstellingen te realiseren. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Risicobedrag bestaat uit: capaciteit om de bedrijfsapplicatie weer in de lucht te krijgen, uren dat medewerkers niet hun werk kunnen doen, eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn. Forensisch onderzoek. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft: het uitvallen van meerdere systemen. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 469 Integriteit
Integriteit | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling personeel en organisatie | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | (ambtelijke organisatie) - handelen van de gemeente en haar medewerkers voldoet aan de hoogste integriteitsnormen - voorkomen dat integriteitschendingen ontstaan (preventief) - integriteitschendingen op een juiste wijze afhandelen en hierover adviseren (repressief) | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Het financiële effect is moeilijk in te schatten. Deze is afhankelijk van de aard van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 5 | |
Op basis van ervaringen de afgelopen jaren is gebleken dat jaarlijks ongeveer 10 tot 15 situaties kunnen worden aangemerkt voor nader onderzoek naar een integriteitschending. Dit varieert in mate van ernst. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 471 Onjuiste informatie verstrekken
Onjuiste informatie verstrekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling communicatie en kabinetszaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | De burgers en ondernemers op een transparante en volledige wijze van de juiste informatie voorzien over onderwerpen die voor hen van belang zijn. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 5.000 | |
Het financiële effect is lastig in te schatten en afhankelijk van de gebeurtenis. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Ondanks de grote hoeveelheid aan boodschappen die de gemeente dagelijks verzendt is de kans op fouten relatief klein. Bij projecten worden de communicatiemiddelen veelal door externe partijen (bijvoorbeeld aannemers) verzorgt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 474 Aanvullende rijksvergoeding tekorten Jeugd (2024/2025/2026)
Aanvullende rijksvergoeding tekorten Jeugd (2024/2025/2026) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 2.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 486 Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP
Vastleggen van onjuiste (persoons)informatie in BS en/of BRP | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Conform wet- en regelgeving authentieke (persoons)informatie vastleggen in de registers van de Burgerlijke Stand en de Basisregistratie personen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk; v.w.b. handelingen van uit de functie Ambtenaar Burgerlijke Stand is deze ook zelf hoofdelijk aansprakelijk voor zijn / haar handelen in deze. | ||
Kans (0 - 100%) | 2 | |
Reëel ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 487 Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie
Verstrekken verkeerde/gevoelige informatie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling KCC | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Op rechtmatige grondslag verstrekken van juiste informatie. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
De gemeente is bestuurlijk / strafrechtelijk aansprakelijk voor verkeerde informatieverstrekking. | ||
Kans (0 - 100%) | 3 | |
Hoog ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 502 Bestuurlijk proces
Bestuurlijk proces | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Adequaat functionerend bestuurlijk proces, dat tot kwalitatief hoogwaardige besluitvorming leidt | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Als het risico zich voordoet, heeft dit primair betrekking op het minder makkelijk realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Dit zal uiteindelijk een imagoprobleem veroorzaken. In geval van hierboven genoemde ziekte uitval zich voordoet, wordt het risico maximaal geschat op 0,5 fte (€ 50.000) | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Gezien de vele trajecten die momenteel lopen, wordt het risico niet groot ingeschat. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 503 Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda
Focus op actuele strategische koers en toekomstagenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | A. Heerts | |
Doelstelling | Focus lobby en strategische doelen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Als de koers van de gemeente Apeldoorn niet wordt gevolgd/herkend door burgers, bedrijven en/of mede-overheden, zal dit ertoe leiden dat de gemeente een negatief imago krijgt. Het effect hiervan is dat overleg met de externe partners moeilijker wordt, waardoor doelstellingen niet of moeilijker worden gerealiseerd. Een eenmaal negatief imago is bovendien moeilijk om te buigen; ‘men blijft lang negatief oogsten’. Doordat we nog te weneinig richting hebben, onvoldoende werken aan ons profiel en niet afstemmen tussen themas's en initiatieven missen we kansen op crucuale financieringsmogelijkheden. | ||
Kans (0 - 100%) | 31 | |
Dit risico geldt voor de gehele organisatie | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 504 Asbest
Asbest | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Volgens geldende wet en regelgeving behandelen en controleren van asbestsloop-meldingen en toezien op het naleven van de regelgeving in de bestaande bouw. Beschermen volksgezondheid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 50.000 | |
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Door deskundigheid van de toezichthouders is het risico dat asbest niet wordt opgemerkt, beperkt. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 522 Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen)
Beheerorganisatie BAG (basisregistratie adressen en gebouwen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Ontsluiten van digitale basisgegevens van alle officiele adressen en panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen in nederland | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 25.000 | |
Dit is gebaseerd op OZB derving | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Van de bestaande gegevens in de BAG is inmiddels circa 85% correct. De Overige 20% wordt gestaag verbeterd. De kwaliteit van de invoer van nieuwe gegevens is op order. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 524 Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken
Bestemmingsplannen vaststellen binnen termijn van 12 weken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling ruimtelijk ontwerp en realisatie | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bestemmingsplan wordt binnen 12 weken vastgesteld door de raad. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 561 Extra afschrijving op onderwijsgebouwen.
Extra afschrijving op onderwijsgebouwen. | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Het bieden van voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde) waarbij gerekend is met een kans van 50% dat voormalige schoolpanden in de toekomst moeten worden afgewaardeerd. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Het 2.000.000 euro risicobedrag is berekend op basis van uitkomst van inventarisatie risicovolle panden (vergelijking marktwaarde en boekwaarde) waarbij gerekend is met een kans van 50% dat voormalige schoolpanden in de toekomst moeten worden afgewaardeerd. Financieel effect: We hebben onze schoolpanden die de komende jaren mogelijk in aanmerking zouden kunnen komen voor herontwikkeling geinventariseerd. We hebben de marktwaarden vergeleken met de boekwaarden en afspraken gemaakt met de schoolbesturen over gebruik van deze schoolpanden in de komende jaren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 565 Europees aanbesteden
Europees aanbesteden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling interne dienstverlening | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Naleving (Europese) aanbestedingsrichtlijnen. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Het is moeilijk in te schatten omdat de schades in hoogte kunnen verschillen. We zijn uitgegaan van 1 grote schadeclaim. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
We gaan ervan uit dat ongeveer 1 keer in de 10 jaar dit kan gebeuren. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 568 Innen belastingen
Innen belastingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Het op een juiste, tijdige en volledige manier innen en heffen van belastinggelden. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Dit bedrag is nodig om personele inzet te plegen om de gegevens alsnog te verkrijgen en/of te verwerken. Het innen van belastingen gaat om ongeveer € 80.000.000,-. | ||
Kans (0 - 100%) | 10 | |
Er zijn momenten in het proces waar er een controle plaatsvindt. Als er op dat moment iets niet in orde is kan er correctie plaatsvinden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 601 Werken voor derden
Werken voor derden | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | 2.1 (o.a.) Uitvoeren en samenwerken met omliggende gemeenten en andere partijen op het gebied van front- backoffice taken. Deze vinden plaats op het gebied van sociale zaken, jeugdzorg, OVIJ en belastingsamenwerking, CJG. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 750.000 | |
Plusminus 30 medewerkers ad € 50.000,- aan loonkosten = € 1.500.000,- per jaar. Hiervan stroomt in het eerste jaar 50% uit en hiermee komen de kosten op € 750.000,- per jaar en dit 4 jaar lang = € 3.000.000,-. Voor de totale dienstverlening voor een organisatie is dat gemiddeld € 750.000. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Er van uitgaande dat eenmaal per 4 jaar een organisatie kiest voor een andere leverancier van deze dienstverlening. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 641 Financiële consequenties in MPB opgenomen tekorten en volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen c.q. zijn hoger dan het vastgestelde scenario (groei van 8% per jaar voor prijs- en volume)
Financiële consequenties in MPB opgenomen tekorten en volume- en prijsontwikkeling Jeugdhulp worden onvoldoende door de ingezette maatregelen opgevangen c.q. zijn hoger dan het vastgestelde scenario (groei van 8% per jaar voor prijs- en volume) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Keten en accountmanagement | BPM: Programma 5 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
Uit landelijk onderzoek (voorjaar 2019) blijkt dat tot en met 2018 kosten jeugdhulp jaarlijks met 6 tot 8% zijn toegenomen in Nederland (vulumeontwikkeling Jeugdhulp). Voor Apeldoorn betekent dit een jaarlijkse toename van 3 mijloen euro aan kosten Jeugdhulp als deze trend zich in de toekomst doorzet. Door invoering van kostenbesparende maatregelen kunnen we binnen Apeldoorn de volumeontwikkeling bijsturen. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
In de tussentijdse rapportage 2019 (juni 2019) verwachten we een financieel tekort over 2019 tussen de € 8.000.000 en € 11.000.000. De actuele prognose uit september 2019 bevestigd dat beeld. Inclusief volumegroei en indexatie stijgt het tekort naar ruim € 15 miljoen. Op basis daarvan wordt het financiële gevolg als volgt bepaald: - 50% van de maatregelen leveren niet het benodigde/geraamde rendement op: € 7,5 miljoen - volumeontwikkeling is geen 4% maar 8% in de komende jaren: - 1,5 miljoen - CAO leidt tot hogere indexatie, 1% - 1,0 miljoen Het risico profiel voor de MPB 2020-2023 wordt op basis van deze meest actuele inzichten bijgesteld naar een stuctureel tekort van € 10.000.000 op de budget Jeugdhulp. We zien dat het aantal clienten ook in 2019 blijft toenemen (is een risico voor volume totale kosten Jeugdhulp). We zien ook dat het gemiddelde kosten per client per maand in de eerste maanden van 2019 zijn gedaald. We gaan nu uit van een kans op 50% dat het risico zich volledig zal voordoen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 681 Aansprakelijkstelling
Aansprakelijkstelling | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling juridische zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | Er voor zorgen dat de gemeente Apeldoorn zo min mogelijk aansprakelijk wordt gesteld. Als aansprakelijkstelling toch gebeurt, de schadeclaims zorgvuldig mogelijk afhandelen, eventueel in overleg met de verzekeraar. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 62.500 | |
De verwachting is dat 5 schade aansprakelijkheids gevallen zijn per jaar. De maximale kosten zijn € 12.500,- aan eigen risico per schade geval. | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 741 BTW-compensatiefonds (BCF) aandeel in de algemene uitkering
BTW-compensatiefonds (BCF) aandeel in de algemene uitkering | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 1 | |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 761 Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen)
Oplopende kosten (volume- en prijsontwikkeling) WMO (als gevolg van vergrijzing en inwoners zo lang mogelijk zelfstandig laten wonen) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling loket sociaal | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
We hebben te maken met oplopende kosten voor de lokale wmo (begeleiding, dagbesteding) door toename van het aantal cliënten en (dure) maatwerkvoorzieningen. Ook voor huishoudelijke hulp (schoon huis) lopen de kosten op als gevolg van het abonnementstarief per 2019. De volumegroei varieert in de verschillende onderdelen van 20 tot 60%. In de prognose houden wij er rekening mee dat deze volumegroei afvlakt naar respectievelijk 10% (schoon huis) en 5% (overige producten). Risico is dat deze percentages hoger uitvallen. Daarnaast is het risico dat de thans gehanteerde indexpercentages (2,5%) in de praktijk hoger uitvallen, met name omdat de CAO-ontwikkelingen tot hogere loonkosten. Tot slot is onderdeel van dit risico dat de opgenomen maatregelen ter demping van het tekort niet het volledig verwachte rendement opleveren (aanname, 50%) | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Voor de lokale wmo is het risico groot dat we niet uitkomen met het bestaande budget. In het proces van doordecentralisatie van het budget voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is nog zoveel onzeker, dat het bepalen van een kanspercentage uitermate lastig is. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 781 Vennootschapsbelasting
Vennootschapsbelasting | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | duidelijkheid over evt. vpb plicht | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Vooralsnog is de verwachting dat de gemeente Apeldoorn niet vpb plichtig zal worden voor de activiteiten grondbedrijf, vastgoedbedrijf, parkeren, werken voor derden, stadsbank/activerium. Het risico afval bedraagt € 10.000 en het risico reclame bedraagt € 150.000. Risico energie is niet bekend. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 861 Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken
Niet voldoen aan de AVG, inclusief datalekken | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aantoonbaar en juist met persoonsgegevens omgaan, door het nemen van technische en organisatorische maatregelen om de kans op onrechtmatige verwerkingen en datalekken te beperken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.000.000 | |
Vanuit de boetes die door de Autoriteit Persoonsgegevens tot nu toe zijn opgelegd voor een overtreding van de AVG of een datalek, is circa € 750.000 het gemiddelde boetebedrag. De financiële gevolgen kunnen echter hoger zijn, door schadeclaims die betrokkenen kunnen indienen en door benodigde herstelmaatregelen (bijvoorbeeld het informeren van de betreffende burgers, forensisch onderzoek, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen). | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het maatschappelijk verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het voorkomen van een datalek vallen onder de verantwoordelijkheid van de gehele organisatie. De kans op een overtreding of een datalek van majeure omvang is beperkt, vandaar dat hier uitgegaan wordt van 25% kans. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 921 Omvang reserve Zwitsal
Omvang reserve Zwitsal | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Herontwikkelen van het bedrijventerrein Zwitsal wordt herontwikkeld tot het realiseren van een Podium voor de Stad met een mix van functies op het gebied van Maken, Spelen, Beleven en Wonen. Mede op grond van toenemende risico’s in de vastgoedexploitatie zijn in 2020 ontwikkelperspectieven opgesteld, waarbij samenwerking met derden wordt gezocht teneinde de risico’s voor de gemeente te reduceren. In 2021 en 2022 is een traject doorlopen om een partner te selecteren om daarmee het gebied te ontwikkelen. Het huidige risicoformat wordt dit project op hoofdlijnen gehandhaafd tot het moment dat overdracht van gronden heeft plaatsgevonden.. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 650.000 | |
De bedragen zijn zeer indicatief. Het structurele risico kent de volgende componenten *) Bij verkoop van het de locatie exclusief openbare ruimte bedragen de kapitaallasten van de heringerichte openbare ruimte circa € 150.000 per jaar. *) Bij geen verkoop en doorzetten van de huidige situatie zullen de vastgoedbaten niet dekkend zijn voor de vastgoedlasten, plankosten en kapitaallasten openbare ruimte . Dan zal er op termijn fors geinvesteerd moeten worden in de verouderde panden. Dit risico zal zich bevinden, globaal zo'n 0,5 mln per jaar (afhankelijk van investeringen, verhuurmogelijkheden). Het incidentele risico ad € 0,5 miljoen betreft de hogere projectkosten icm in een jaar niet sluitende vastgoedexploitatie. De hogere projectkosten kunnen een gevolg zijn van niet voorziene uitgaven voor bijv plankosten en/of openbare ruimte. De risico's zijn benaderd vanuit de budgettering van het Zwitsalproject ten behoeve van de kaderwijziging Vlijtsepark medio 2021 en medio 2022 geactualiseerd met de profteuillemanager vastgoed en de projectleider.. Dekking voor de risico's is vooralsnog de bestemmingsreserve Zwitsal. | ||
Kans (0 - 100%) | 20 | |
De kans van optreden wordt laag ingeschat gelet op de huidige actualiteit. Daarbij treden de risico's hoogstwaarschijnlijk ook niet tegelijk op. De kans van optreden van het incidentele risico van € 0,5 mio wordt als laag ingeschat. NB. Hierbij moet wel beschouwd worden dat bij de MPB 2020-2023 vanuit de reserve Zwitsal € 1 mio is bijgedragen aan de Algemene Reserve. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1001 Economische agenda
Economische agenda | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Programma 9 | |
Portefeuillehouder | M.J.P. Sandmann | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 1181 Schaarse vergunningen
Schaarse vergunningen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsrecht en vergunningen | BPM: Programma 2 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | Bij de verdeling van schaarse vergunningen moeten gegadigden gelijke kansen krijgen om in een transparante procedure mee te dingen naar een vergunning | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 1 | |
Het financieel effect is moeilijk kwantificeerbaar (relatie met vergunningverlening leggen; omzet casino is erg hoog | ||
Kans (0 - 100%) | 15 | |
Is afgezet tegen de andere vergunningen Wat is een schaarse vergunning? Een schaarse vergunning is een vergunning waarvan er maar één of een beperkt aantal kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn. Voorbeelden van (potentiële) schaarse vergunningen zijn: kansspel(automaten)vergunning, ligplaatsvergunning of een marktvergunning. Hetzelfde geldt ook voor ontheffingen. Voor schaarse vergunningen gelden bijzondere eisen waaraan het vergunningbeleid moet voldoen, te weten: - een openbare en transparante procedure waarin alle potentiële gegadigden een eerlijke kans hebben om mee te dingen naar de vergunning; - de schaarse vergunning mag niet voor onbepaalde tijd worden verleend, maar moet regelmatig opnieuw beschikbaar worden gesteld indien er sprake is van meerdere gegadigden. Dit betekent dat het gemeentelijk beleid wat betrekking heeft op schaarse vergunningstelsels niet zonder risico op juridische procedures, ongewijzigd kan blijven bestaan. Hieruit vloeit voort dat wij er goed aan doen om de schaarse vergunningen/ontheffingen te inventariseren. Vervolgens moet bezien worden of en zo, ja op welke wijze het van toepassing zijnde beleid in overeenstemming kan worden gebracht met de vigerende rechtspraak 'schaarse vergunningen'. Veiligheid en Recht heeft hiertoe het initiatief genomen en een QuickScan gemaakt van vergunning-/ontheffingstelsels die (mogelijk) als schaarse vergunningen moeten worden aangemerkt. Daarnaast zijn de eerste gesprek | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Zeer ernstige schade (landelijke pers) |
Risico's 1241 Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025"
Nieuw afvalbeleid "recycleservice 2025" | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | M. van Vierssen | |
Doelstelling | Minder restafval door meer service op grondstoffen, dat is de inzet. Omgekeerd inzamelen, grondstoffen aan huis ophalen en restafval wegbrengen, is de meest logische stap om dit te bereiken. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Afvalstoffenheffing is kostendekkend. De voorziening om fluctuaties op te vangen is leeg. Impact op de doelstelling: | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op imago: Niet halen van de doelen of slechte dienstverlening geven imagoschadevan de doelstelling. Dat geldt ook voor te hoge tarieven Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1261 Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders
Bijstorting voor benodigd pensioenvermogen voor (oud)bestuurders | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | P.M. van Wingerden-Boers | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 400.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling is gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1321 Risico bij vervanging van generieke applicaties
Risico bij vervanging van generieke applicaties | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | BPM: Paragraaf | |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1381 Gevolgen langdurige droogte
Gevolgen langdurige droogte | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Door langdurige droogte dreigt schade aan openbaar groen | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
Door klimaatverandering hebben wij te maken met langere droge periodes. Langdurige droogte tast het openbaar groen aan. Apeldoorn is een groene stad. Om ons groen te behouden zullen wij aanpassingen moeten doen in de openbare ruimte. Door de langdurige droogte lopen wij het risico dat er veel groen uitvalt. De vervangingswaarde bij uitval schatten wij in op een bedrag tussen de 200.000 en 500.000 euro waarbij wij rekening moeten houden dat een oude boom niet 1 op 1 te vervangen is door een gelijkwaardig exemplaar. | ||
Kans (0 - 100%) | 45 | |
De kans op langdurig droge periodes is door de klimaatverandering aan het toenemen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1383 Groen: toename van invasieve soorten
Groen: toename van invasieve soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ve soorten | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 75 | |
oorten Financiële toelichting: het bestrijden van invasieve soorten in de openbare ruimte brengt de nodige problemen met zich mee. Landelijk is een zoektocht gaande hoe de bestrijding het meest efficiënt en effectief kan plaatsvinden. Veel gemeenten zijn op zoek naar de juiste methode om de japanse duizendknoop te bestrijden. Als voorbeeld heeft de gemeente Amsterdam in 2019 8 miljoen euro vrijgemaakt om de Japanse duizenknoop te lijf te gaan. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1421 Overlastgevende soorten
Overlastgevende soorten | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 200.000 | |
ijden van de eikenprocessierups (en mogelijk in de toekomst de dennenprocessierups) omdat deze rupsen schadelijk zijn voor de volksgezondheid. Financiële toelichting | ||
Kans (0 - 100%) | 70 | |
Het bestrijden van de eikenprocessierups is een groot probleem geworden. 2019 staat bekend als een jaar waarin sprake was van een extreem hoge plaagdruk. Dat was in het hele land zo. De plaagdruk was dermate hoog dat de bestrijding het werk niet voldoende aankon. Dat was reden om voor 2020 een grotere inzet mogelijk te maken door zowel meer bomen preventief te bespuiten met Xentari als afspraken met de aannemer te maken over een grotere inzetbaarheid bij het verwijderen van nesten. Dit hebben we in 2021 doorgezet. Net als in 2020 was ook de plaagdruk in 2021 aanzienlijk lager dan in 2019. De dennenprocessierups komt steeds dichter bij Nederland. Ook deze rups heeft brandharen vergelijkbaar met die van de eikenprocessierups. De kans dat deze rups op termijn ook in Apeldoorn te vinden zal zijn is groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1441 Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen
Nieuw verdeelmodel rijksbijdrage beschermd Wonen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beleid maatschappelijke ontwikkeling | BPM: Programma 7 |
Portefeuillehouder | N.T. Stukker | |
Doelstelling | Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 4.000.000 | |
Vanaf 2022 wordt gedurende een periode van 10 jaar het historische verdeelmodel rijksbijdrage Beschermd Wonen omgebouwd naar een objectief verdeelmodel. het tekort kan in deze periode oplopen tot 20.000.000 euro nadeel voor de gemeente Apeldoorn. Voor de MPB 2020-2023 betekent dat een risico van € 2 mln in 2022 en € 4 mln. in 2023. Conform het vastgestelde kader is dat het risicobedrag waarmee in deze MPB rekening wordt gehouden. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Het inschatten van het % kans is gerapporteerd op 50% omdat onzeker is of het zich als gevolg van beheersmaatregelen zich zal voordoen. Het rapporteren van het % is niet objectief bepaalbaar. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1461 Tunnel Laan van Osseveld
Tunnel Laan van Osseveld | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling projecten, programma's en interimmanagement | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.175.000 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
onder tunnelen van de spoorwegovergang op de Laan van Osseveld en de weg verbreden naar 2 keer 2 rijbanen. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1501 Gevolgen en aanpak verplichtingen uit diverse natuur-, water-, en klimaatdoelstellingen
Gevolgen en aanpak verplichtingen uit diverse natuur-, water-, en klimaatdoelstellingen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 9 |
Portefeuillehouder | J. Joon | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1542 Ontwikkeling Woldhuis 13
Ontwikkeling Woldhuis 13 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling vastgoed en grond | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | Het realiseren van een levendig stadslandgoed in het “hart” van Landgoed Woudhuizen wat aantrekkelijk is voor inwoners om naar toe te gaan voor ontmoeten, bewegen en natuurbeleving en met gerenoveerde/gerestaureerde panden die een goed rendement opleveren. Met een gerenoveerde boerderij op Het Woldhuis 13 heeft Apeldoorn er een nieuwe plek bij waar je de natuur kunt beleven op een stadse, zakelijke, recreatieve èn inclusieve manier. De doelstelling voor dit project is het herbestemmen, restaureren en verhuren van de monumentale boerderij Het Woldhuis 13. Met de beschikbare financiële middelen als kader is de uitdaging om zoveel mogelijk duurzaam en inclusief te werk te gaan. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 950.000 | |
Het risicobedrag betreft de teruggave van de reeds beschikte provinciale subsidie (€ 250.000) en een ander fiscaal regime qua verhuur (€ 400.000). De kapitaallasten van het risicobedrag bedragen circa € 35.000 per jaar. Indien geen of tijdelijk geen verhuur kan plaatsvinden na realisatie van de renovatie bedraagt dit nadeel € 65.000 per jaar. Dit is conform Rekening 2021. De bestemmingsplanwijziging loopt langer door dan verwacht. Hierdoor zal het project in 2 fases worden uitgevoerd. Fase 1 zal zich met name richten op het casco en de schil van de boerderij (een 1 op 1 renovatie). Fase 2 kan pas worden opgestart wanneer de bestemming gereed is (verwacht 2e kwartaal 2023). Deze zal zich dan kunnen richten op de werkzaamheden die alles te maken hebben met de gewenste invulling van de boerderij. Dit betekent dat de boerderij te maken heeft met een bouwperiode van een jaar en deels tweemaal oppakken van werkzaamheden. Het risico en verwachting is dat dit leidt tot mogelijke meerkosten als gevolg van prijsstijgingen in de komende periode en frictiekosten bij opnieuw oppakken van bouwonderdelen. Indicatief wordt dit risico geraamd op 10-30% van de bouwsom (€ 1,5 miljoen), ergo gemiddeld € 300.000. De kapitaallasten hiervan bedragen circa € 15.000 per jaar. Het financiële effect is met € 300.000 verhoogd naar € 950.000 ten opzicht van de Jaarrekening 2021 vanwege de meerkosten van de fasering. | ||
Kans (0 - 100%) | 75 | |
Wanneer tijdig (medio oktober 2022) gestart kan worden met de renovatie, is voor het vinden van een passende huurder een half jaar beschikbaar. Dat lijkt realistisch, maar zal ook afhangen van de op dat moment geldende maatregelen omtrent Covid-19: is er voldoende positief sentiment is in deze bedrijfstak om een nieuwe locatie op te zetten ? Het kanspercentage is verhoogd naar 75% ten opzicht van de Jaarrekening 2021. Dit vanwege de onvermijdelijke meerkosten als gevolg van de fasering. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1601 Financieel effect COVID-19
Financieel effect COVID-19 | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | H. van den Berge | |
Doelstelling | Alle burgers doen zo goed mogelijk zelfstandig, volwaardig met een aanvaardbare kwaliteit mee aan de samenleving en worden ondersteund waar nodig. Aantrekkelijk en duurzaam leefklimaat. Gezonde gemeentefinanciën. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 499.000 | |
De coronacrisis heeft een grote impact op de samenleving en op de gemeente. De gemeente heeft in 2020 steun van het Rijk en van de Provincie ontvangen als compensatie voor extra kosten en minder inkomsten. Met deze budgetten heeft de gemeente in 2020 maatregelen genomen om de effecten van de crisis te dempen. Ook in 2021 is budget van het Rijk beschikbaar en zullen steunmaatregelen ter overbrugging en herstel een vervolg krijgen. Om grip te houden op de financiële gevolgen voor de gemeente wordt de financiële impact per kwartaal in beeld gebracht en zal een reserve COVID 19 gevormd worden om de kosten van COVID- maatregelen te dekken. Nu gebleken is dat de extra kosten en minder inkomsten van Corona in 2020 binnen de begroting en met steun van het Rijk gedekt konden worden hebben we de financiële impact van het risico Corona naar beneden bijgesteld. Tevens heeft het Rijk toegezegd dat ook de gederfde inkomsten 2021 van de gemeenten door het Rijk worden gecompenseerd. De onzekerheid over het verloop van de crisis blijft echter groot. De inschatting van het financiële effect 2021 en verder is gebaseerd op de tweede corona quickscan 2021, zoals opgenomen in de Turap 2021. | ||
Kans (0 - 100%) | 25 | |
De kans op effecten met grote financiële impact is kleiner geworden. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1641 Nog te verwachten extra rijksvergoeding 2026 en verder (nieuwe financieringsafspraken Rijk-gemeenten)
Nog te verwachten extra rijksvergoeding 2026 en verder (nieuwe financieringsafspraken Rijk-gemeenten) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling financiën en control | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | D.H. Cziesso | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 10.000.000 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1661 Continuïteit dienstverlening
Continuïteit dienstverlening | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.500.000 | |
Kans (0 - 100%) | 10 | |
eren van diensten aan burgers en bedrijven -Risicobedrag bestaat uit eventuele gevolgschade van het uit de lucht zijn -Het percentage is laag ingestoken omdat het risico een grote calamiteit beschrijft. De kans dat een uitval zich met die impact voordoet is niet groot. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1662 Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen
Beperkt absorptievermogen organisatie bij digitalisering van processen | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling informatie | BPM: Paragraaf |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
eren van informatie- en IT diensten afgestemd op de bedrijfseisen | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1681 Zwembad Noord Oost
Zwembad Noord Oost | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling Vitaal ondernemend Apeldoorn | BPM: Programma 8 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Schade (plaatselijke pers) |
Risico's 1741 Geslaagde hackaanval (ransomware)
Geslaagde hackaanval (ransomware) | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling concern zaken | BPM: Programma 1 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 3.900.000 | |
Kans (0 - 100%) | 5 | |
nemen va passende technische en organisatorische maatregleen om de kand op een geslaagde hackaanval (ransomware) te beperken en het nemen van voldoende preventieve maatregelene om na een geslaagde aanval de dienstverlening te kunnen herstellen binnen de daar daavoor afgesproken termijn. Financiele toelichting Een geslaagde ransomwaare aanval brengt veel werkzaamheden mee om de geraakte IR-dienstverlening weer te herstellen. Bijvoorbeeld forensisch onderzoek, inhuur externe expertise, aanschaf nieuwe IT-middelen, inrichten wassstraat, nemen van additionele beveiligingsmaatregelen, extra communicatie richting oers ca. Bedrag is een geactualiseerde schatting gebaseerd op de kosten na 1 jaar van de gemeente Hof van Twente heeft gemaakt na een geslaagde ransomware aanval daar in december 2020 Kan toelichting De kan op een data lek van majeure omvang is beperkt. Vandaar dat hier uitgegaan worden van 5%. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1781 Vervangingsgolf wegen als gevolg van naoorlogse groei van Apeldoorn kan niet opgevangen worden binnen toekomstige beschikbare financiële ruimte
Vervangingsgolf wegen als gevolg van naoorlogse groei van Apeldoorn kan niet opgevangen worden binnen toekomstige beschikbare financiële ruimte | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling beheer en onderhoud | BPM: Programma 3 |
Portefeuillehouder | W. Willems | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
| ||
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 25 | |
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt later gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1801 Uitvoering energietransitie blijft achter, waardoor doelen niet worden gehaald
Uitvoering energietransitie blijft achter, waardoor doelen niet worden gehaald | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | Energieneutraliteit voor 2050 | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is vrij hoog ingestoken. We ervaren nu als sommige oorzaken. En wij weten dat de ambitie uitdagend is. Daarom zijn er zoveel maatregelen en zijn deze onderdeel van het nieuwe programma. Toelichting vervallen: Toelichting wijziging: Toelichting nieuw: | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1802 Wijzigingen in Rijks- en provinciaal beleid t.a.v. energietransitie
Wijzigingen in Rijks- en provinciaal beleid t.a.v. energietransitie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | Ons beleid sluit niet meer aan op provinciaal en Rijksbeleid. | |
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
|
|
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is betrekkelijk hoog ingestoken omdat zowel het Rijk als de provincie hard werkt aan het creëren van een stimulerend kader waarin gemeenten de transitie kunnen volbrengen. Anderzijds zijn er op dit moment veel crises en is de impact voor Apeldoorn (te) lang onduidelijk. Daarnaast hebben we er betrekkelijk weinig invloed op. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Risico's 1803 Ombuigingen op Rijks- en provinciale bijdragen energietransitie
Ombuigingen op Rijks- en provinciale bijdragen energietransitie | ||
---|---|---|
Organisatie onderdeel | Afdeling omgevingsbeleid | BPM: Programma 4 |
Portefeuillehouder | Danny Huizer | |
Doelstelling | ||
Definiëren risico's | ||
Oorzaak risico | Gevolgen risico | Maatregelen |
|
| |
Classificeren risico's | ||
Financieel effect | € 0 | |
utraal voor 2050 Financiele toelichting: | ||
Kans (0 - 100%) | 50 | |
Het percentage is betrekkelijk hoog ingestoken omdat enerzijds zowel het Rijk als de provincie hard werkt aan het creëren van een stimulerend kader waarin gemeenten de transitie kunnen volbrengen. Anderzijds zijn er op dit moment veel crises en is de impact voor Apeldoorn (te) lang onduidelijk. Daarnaast hebben we er betrekkelijk weinig invloed op. | ||
Impact op de doelstelling | Doelstelling wordt niet gehaald | |
Impact op de image | Ernstige schade (regionale pers) |
Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19
Zoeken