Paragraaf

Financiering

In het college werkprogramma hebben wij als aandachtspunt de Schuld(quote) benoemd.

Voor de definitie van de schuld sluiten wij aan bij de wettelijk gehanteerde definitie. Deze berekeningswijze van de Netto Schuldquote is vastgesteld als één van de financiële kengetallen voor gemeenten, waarbij zowel terug als vooruit gekeken wordt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing hebben wij ijkpunten voor enkele kengetallen benoemd, waaronder die voor de (Gecorrigeerde) Netto Schuldquote.

De definitie van de gecorrigeerde Netto Schuldquote luidt:
(Onderhandse leningen+overige vaste schuld+kortlopende schuld+overlopende passiva -langlopende uitzettingen - kortlopende (debiteuren) vorderingen en uitzettingen – liquide middelen – overlopende activa)/ totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.

Het doel gedurende deze collegeperiode is om onze netto schuldquote te houden beneden de 90%.

Jaar

Begroting

Rekening

Waarde ijkpunt

Provincie
Begroting

Provincie
Rekening

2019

  82,08%

  83,42%

Goed

A

A

2020

  90,99%

  69,09%

Goed

B

A

2021

   87,55%

         55.99%

Goed

A

A

2022

     78,86%

Goed

A

A

2023

    66,79%

Goed

A

Al vanaf 2016 zien wij een trend van verbetering van de schuldquote, met bij de jaarrekening 2021 zelfs een niveau van beneden 60%. Met de MPB 2023-2026 en de investeringen onderhanden en die voor ons liggen, verwachten wij een oplopende Schuldquote, waarbij wij rekening houden met een behoorlijk netto toename van ons bezit (vaste activa) in de komende begrotingsjaren. Daarnaast kunnen lagere baten dit kengetal negatief beïnvloeden. Wij voorzien voor nu met een doorkijk naar de nabije jaren dat de corrigeerde netto schuldquote beneden de 90% blijft. Wij blijven de ontwikkeling van dit kengetal nauwgezet volgen.

EMU-saldo
In de nieuwe septembercirculaire zal het kabinet waarschijnlijk de nieuwe individuele referentiewaarden voor individuele gemeenten presenteren. Wij verwachten dat hier vooralsnog geen prioriteit aangegeven wordt, gezien de onzekere economische situatie. Hieronder staat een overzicht hoe wij de ontwikkeling van ons EMU-saldo inschatten.

Referentiewaarde EMU-saldo

Begroting EMU-Saldo

Werkelijk EMU-Saldo

2019

€ 22,4 mln*

+ €  2.442 mln

- € 261051 mln

2020

 € 23,1 mln*

- €  7,391 mln

- € 54,169 mln

2021

€ 21,7 mln*

-.€ 15.599  mln

+€ 89,712 mln

2022

€ 22,0 mln*

- € 16.029 mln

2023

Nog niet bekend

- € 16.117 mln

* Vastgesteld op basis van het 0,27% van het Bruto Binnenlands Product voor alle gemeenten gezamenlijk

Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Zoals eerder gezegd, het jaarrekeningoverschot en de achterblijvende investeringen in 2021, zorgden voor een zeer  gunstig EMU-saldo. Gezien het verwachte positieve exploitatiesaldi bij de turap over 2022, achterblijvende investeringen en per saldo positieve grondverkopen in het lopende jaar zal het EMU- saldo positief uitkomen over 2022. Voor 2023 is het een stuk onzekerder om binnen de referentiewaarden van EMU-tekort te blijven.

Hoe kunnen we meer concreet de Schuldquote verlagen en het EMU saldo positief beïnvloeden?

  • Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
  • Wij zijn al enkele jaren onderweg om een belangrijk deel van de voorraad oneigenlijk bezit te verkopen. Met de opbrengst is en zal een deel van de schulden worden afgelost;
  •  Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.

Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.

Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren, met de ambities die wij hebben, gaat op lopen, daarbij zijn de volgende aandachtpunten te noemen:

  • De Algemene Reserve zal deels besteed gaan worden , in elk geval zullen middelen richting BROA worden ingezet. Afhankelijk van hoe snel middelen in de BROA werkelijk worden aangewend zal dit de schuldquote negatief beïnvloeden;
  • Diverse investeringen waaronder die in Activa met maatschappelijk nut e.d. waardoor de schuld weer  kan toenemen;
  • Overige grotere nog niet bekende investeringen kunnen dit kengetal negatief beïnvloeden;
  • Ontwikkelingen met betrekking tot de Schaalsprong.
  • Als de begroting niet volledig tot besteding komt, dan kan het overschot worden aangewend om schuld af te lossen, een positief effect.
Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19