Verbonden partijen

Overzicht van verbonden partijen

GGD Noord- en Oost-Gelderland

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.

Betrokken partijen

22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland

Bestuurlijk belang/stemverhouding

De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.

Portefeuillehouder(s)

A.J. Prins

Link naar jaarstukken

Jaarstukken 2021

Link naar kaderstelling

Prestatie afspraken

Het algemeen bestuur (AB) heeft een Bestuursagenda voor de periode 2019 – 2023 vastgesteld met daarin vier prioriteiten:1. NOG gezondere jeugd (niet Apeldoorn)2. NOG gezondere leefomgeving3. NOG gezonder oud worden4. NOG gezondere leefstijlVoor alle vier prioriteiten geldt:• GGD sluit aan bij de landelijke ontwikkelingen en bij het gezondheidsbeleid en de preventieagenda’s van de gemeenten.• GGD heeft specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (mensen met een lage sociaaleconomische status, in armoede, laaggeletterdheid, nieuwkomers en psychisch kwetsbaremensen).• GGD zoekt innovatieve strategieën om het bereik en de effecten van gezondheidsprogramma’s te vergroten.

Risico's

De GGD voert een nieuwe HR waarderingsytematiek in, dit kan financiële gevolgen hebben voor de bijdrage van gemeenten. Indien de inwonersbijdrage moet worden verhoogd zal een zienswijze procedure van start gaan.

Ontwikkelingen beleid

Op 18 november 2021 nam het algemeen bestuur een afrondend besluit over nieuw beleid; GGD Robuust.
Het besluit houdt in dat er 7 aandachtspunten worden aangepakt om een robuustere GGD-organisatie te realiseren. De uitvoering van dit besluit resulteert voor 2023 in een structurele verhoging van de inwonerbijdrage met € 340.000,--. Daarnaast is voor 2023 is een incidentele
bijdrage van de gemeenten nodig van € 562.000,--. Dit wordt in de 1e begrotingswijziging 2023 verwerkt. Er komt een plan van aanpak voor de zeven aandachtspunten. De uitvoering van deze aandachtspunten worden gemonitord en geëvalueerd op kosten, kwaliteit en kwetsbaarheid. Dit
doen wij in afstemming met de gemeenten. Waar nodig vindt bijsturing plaats.
Onderstaand noemen wij de aandachtspunten nog eens met daarbij de aanpak waarvoor financiering wordt gevraagd: 1. Beter inspelen op de vraag, 2. Vanuit partnerschap afspraken maken, 3. Data: veiligheidsrisico’s wegnemen en gemeenten beter faciliteren met data, 4. Arbeidsmarkt,
5. Bedrijfsvoering, 6. Communicatie, 7. Medische Milieukunde

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 1.424.269

Aandelenbelang

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

€ 77.000

Eigen vermogen

€ 2.912.000

€ 2.500.000

€ 2.205.000

Vreemd vermogen

€ 10.226.000

€ 2.500.000

€ 2.485.000

endvbend

Omgevingsdienst Veluwe IJssel (OVIJ)

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Een goede fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.

Betrokken partijen

De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst en Epe en provincie Gelderland.

Bestuurlijk belang/stemverhouding

Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 6 leden en een dagelijks bestuur van 3 leden. Danny Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

Portefeuillehouder(s)

D.S. Huizer

Link naar jaarstukken

Jaarrekening OVIJ 2021

Link naar kaderstelling

Prestatie afspraken

Risico's

In de begroting en jaarrekening van de OVIJ staan interne risico's. Die kan OVIJ zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van bodem/asbest, ecologie en energietransitie. Voor 2022 kon deze stijging nog weer opgevangen worden binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de OVIJ op onze strategische doelen. Het weerstandsvermogen van OVIJ is goed te noemen.

Ontwikkelingen beleid

De omgevingswet is de grote beleidsontwikkeling in het fysieke domein waarbinnen ook de OVIJ opereert. De OVIJ is intensief betrokken bij het gemeentelijke voorbereidingstraject. Aan de begroting van OVIJ zijn structurele middelen toegevoegd in verband met de overdracht van asbesttaken van Apeldoorn naar OVIJ. Daarnaast zien we dat OVIJ steeds meer partner is bij het behalen van onze strategische doelen en ambities op het gebied van ontwikkeling woningbouw, stikstof en energietransitie.
In 2022 is er door de algemene besturen van de OVIJ en de ODNV een intentieovereenkomst tot een fusie ondertekent. Hierover bent u geïnformeerd. Verdere besluitvorming over dit traject is in voorbereiding.

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 4.761.358

Aandelenbelang

n.v.t.

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

€ 13.783

Eigen vermogen

€ 271.608

Vreemd vermogen

€ 1.484.795

endvbend

Regio Stedendriehoek

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 3, 4 en 9 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid,  ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.

Betrokken partijen

De gemeenten Apeldoorn,  Brummen, Deventer,  Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.

Bestuurlijk belang/stemverhouding

Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).

Portefeuillehouder(s)

J. Joon (DB), P.C.J. Messerschmidt (AB)

Link naar jaarstukken

Jaarstukken 2021

Link naar kaderstelling

Prestatie afspraken

Risico's

Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen beleid

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 493.912

Aandelenbelang

DB lid en voorzitter

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

€ 152.012

n.t.b.

Eigen vermogen

€ 152.012

n.t.b.

Vreemd vermogen

€ 0

n.t.b.

endvbend

Tribuut

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.

Betrokken partijen

Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen.

Bestuurlijk belang/stemverhouding

Het bestuur van Tribuut bestaat uit 5 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige 4 stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

Portefeuillehouder(s)

H. van den Berge

Link naar jaarstukken

Jaarverslag 2021

Link naar kaderstelling

Gemeenschappelijke regeling Tribuut
CSO Tribuut belastingsamenwerking

Prestatie afspraken

Risico's

In 2021 zal voor Apeldoorn omzetting van de waardering op basis van gebruiksoppervlakten in plaats van inhoud plaatsvinden voor de herwaardering in het belastingjaar 2022. Ervaring leert dat een dergelijke stelselwijziging leidt tot extra bezwaren.

Ontwikkelingen beleid

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 3.509.000

Aandelenbelang

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

n.t.b.

Eigen vermogen

n.t.b.

Vreemd vermogen

n.t.b.

endvbend

Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.

Betrokken partijen

De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.

Bestuurlijk belang/stemverhouding

De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.

Portefeuillehouder(s)

A.J.M. Heerts

Link naar jaarstukken

Jaarverslag 2021

Link naar kaderstelling

Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan 2021-2024.

Prestatie afspraken

Risico's

De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. In het rapport commissie van Arkel wordt geadviseerd het weerstandsvermogen aanzienlijk te verhogen. Het algemeen bestuur heeft dit voorstel overgenomen.  De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Het beschikbare weerstandsvermogen rekening 2020 bedraagt € 3.745.114. De benodigde weerstandscapaciteit is € 3.166.100. De ratio is 1,18 en daarmee ruim voldoende.

Ontwikkelingen beleid

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 10.474.000

Aandelenbelang

n.v.t.

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

€ 5.256.000 Voordelig

n.t.b.

n.t.b.

Eigen vermogen

€ 15.524.488

€ 13.570.000

€ 12.325.000

Vreemd vermogen

€ 37.034.133

€ 43.635.000

€ 46.547.000

endvbend

Vervoerscentrale Stedendriehoek

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Acties om personen met een beperking of met chronische, psychische of psychosociale problemen te helpen zich zoveel mogelijk zelf te redden in de eigen leefomgeving en mee te doen in de maatschappij (programma 7). De jeugd krijgt genoeg kansen om de eigen talenten te ontwikkelen (programma 5). De jeugd kan opgroeien in veiligheid en geborgenheid (programma 5). Inwoners zijn aan het werk of maatschappelijk actief (programma 6).

Betrokken partijen

Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen

Bestuurlijk belang/stemverhouding

Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.

Portefeuillehouder(s)

A.J. Prins

Link naar jaarstukken

Jaarstukken 2021

Link naar kaderstelling

De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)

Prestatie afspraken

-

Risico's

De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.

Ontwikkelingen beleid

Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft ons twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer, efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten. De basis van PlusOV is in de afgelopen vijf jaar gelegd. Nu breekt een nieuwe fase aan. Die van operational excellence. Dat betekent de betrouwbaarheid naar de klant naar een hoger niveau brengen: in één keer goed, op tijd en tegen acceptabele kosten. Om dat te bereiken moet de interne organisatie meer stabiliteit krijgen en minder kwetsbaar worden. We zoeken proactief de samenwerking op bij klanten en partners in de keten. Zo willen we synergie ontwikkelen, elkaar versterken en processen verder verbeteren.

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 2.921.990

Aandelenbelang

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

23.639

Eigen vermogen

€ 620.920

€ 409.559

Vreemd vermogen

€ 7.848.363

€ 6.113.998

endvbend

Werkbedrijf Lucrato

Algemeen

Bijdrage aan doelstelling

Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor mensen met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde taak die Lucrato heeft is dat zij mensen vanuit de Participatiewet, die naar verwachting binnen een jaar aan het werk kunnen gaan, begeleidt.

Betrokken partijen

De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.

Bestuurlijk belang/stemverhouding

Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, onder wie een voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.

Portefeuillehouder(s)

S. Biharie

Link naar jaarstukken

Jaarstukken 2021

Link naar kaderstelling

Prestatie afspraken

Jaarlijks worden door het college prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato overeengekomen. Voor 2023 zullen deze worden opgesteld en ter kennisneming aan de Raad worden toegezonden.

Risico's

Het financiële risico is benoemd onder het kopje “Ontwikkelingen beleid”.

Ontwikkelingen beleid

Werkbedrijf Lucrato is een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde die in 2018 is ontstaan uit een samenvoeging van Felua-groep en het re-integratie- en werkgeversdeel van Werkplein Activerium (gemeente Apeldoorn). De opdracht voor het Werkbedrijf is drieledig.
Ten eerste zorgt zij voor een match tussen werkgevers en kandidaten met een relatief korte afstand tot werk. Dit zijn mensen uit de doelgroep van de Participatiewet. De tweede opdracht aan Lucrato is dat zij een dienstverband aan mensen in het kader van Beschut Werk biedt. De derde doelgroep waar Lucrato verantwoordelijk voor is, zijn de mensen die in het kader van de Wsw een dienstverband bij Lucrato hebben. Dit kan zijn door regulier werk, individuele of groepsdetacheringen, begeleid werken of werken binnen Lucrato.
Naast deze primaire opdrachten is Lucrato ook preferred supplier voor de gemeente Apeldoorn als het gaat om dienstverlening die ingezet kan worden voor mensen die onder de ‘gemeentelijke doelgroep’ binnen de Participatiewet vallen. De gemeente koopt die dienstverlening separaat bij Lucrato in.

Sinds 2020 heeft Lucrato te maken met tekorten op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Dit is vooral het gevolg van de effecten van de structurele Rijksbezuinigingen die tot uiting komen in het Wsw-subsidieresultaat. Hier heeft de gemeente Apeldoorn rekening mee gehouden door structureel in haar meerjarenprogrammabegroting (MPB) een bijdrage in het exploitatieresultaat Lucrato (€ 0,7 mln. vanaf 2022) op te nemen. Op basis van de meest recente Meerjarenbegroting (2023-2026) van Lucrato zien we dat dit bedrag onvoldoende zal zijn. Dit betekent voor Apeldoorn dat de, in onze begroting opgenomen, bijdrage aan Lucrato niet meer toereikend is. We hebben in onze huidige meerjarenbegroting nu structureel €80.000 te weinig opgenomen. De ervaringen uit het verleden leren ons dat er gedurende het begrotingsjaar vaak positieve meevallers zijn. Zo zien we bijvoorbeeld dat er vanuit de Meicirculaire meestal meer budget van het Rijk wordt gekregen voor de Wsw dan waar in de begroting van Lucrato vanuit wordt gegaan. Wetende dat het geen zekerheid is dat dit de komende jaren ook weer gebeurt, rekenen we er toch op dat dit soort voordelen zich ook in de komende begrotingsjaren zal voordoen.

Financiële gegevens

Financiële bijdrage/subsidie

€ 22.190.600 (verwacht)

Aandelenbelang

Voorzitter van het bestuur

2021

2022

2023

Rekeningresultaat

€ 0

€ 0 (verwacht)

€ 0 (verwacht)

Eigen vermogen

€ 3.109.000

€ 2.812.000 (verwacht)

€ 2.764.000 (verwacht)

Vreemd vermogen

€ 4.384.000

€ 3.336.000 (verwacht)

€ 3.098.000 (verwacht)

endvbend

Deze pagina is gebouwd op 10/25/2022 14:05:44 met de export van 10/25/2022 13:42:19