Goede cultuur- en erfgoededucatie draagt bij aan een inspirerend, creatief en betekenisvol leven. De focus ligt hierbij in de eerste plaats bij de jeugd en het primair onderwijs.
PRESTATIE
2.3.1 Wij onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het aantal cultuurcoaches voor cultuur- en erfgoededucatie uit te breiden. |
Vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC) worden buurtsportcoaches en cultuurcoaches ingezet, dit zijn voor 40% door het rijk gesubsidieerde medewerkers die een brug slaan tussen maatschappij, cultuur en sport. Ze combineren sport of cultuur met ten minste één andere sector zoals onderwijs, zorg, welzijn of het bedrijfsleven. Momenteel investeren we in combinatiefunctionarissen (9FTE) die vanuit onze culturele partners GIGANT en CODA werken aan educatie- en participatieprojecten voor Apeldoorn. |
2.3.2 We zetten het programma Cultuureducatie met Kwaliteit in de periode 2023-2026 voort |
Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit wordt verlengd en de opzet van het programma wordt verbreed richting het VO en buitenschoolse activiteiten. Met Cultuurwijzer (GIGANT) is afgesproken om 95% van het primair onderwijs met het programma te bereiken. |
2.3.3 We participeren in het Grote verhaal van Apeldoorn om de geschiedenis van Apeldoorn laagdrempelig aan de inwoners van Apeldoorn aan te bieden. |
SSamen met CODA en alle partners binnen het Erfgoedplatform Apeldoorn zetten we in op het laagdrempelig beschikbaar maken van erfgoedinformatie voor iedereen. Bij het grote verhaal van Apeldoorn wordt daarnaast gewerkt aan een lespakket. |
2.3.4 We geven uitvoering aan het gebaar dat het College maakt naar aanleiding van het onderzoek naar de onteigening van Joods vastgoed tijdens de Tweede Wereldoorlog. |
Dit gebaar bestaat uit het (mede) mogelijk maken van de uitbreidingsplannen van het Herinneringscentrum het Apeldoornsche Bosch, het opzetten van een onderzoek/studiefonds en het vergoeden van reeds geplaatste en nog te plaatsen gedenkstenen. |